Darien Gee

Toon alleen recensies op Leestafel van Darien Gee in de categorie:
Darien Gee op internet:

Vriendschapsbrood Vriendschapsbrood

“GENIET ERVAN.
Julia Evarts kijkt op van de brief in haar hand en bestudeert het goed afgesloten diepvrieszakje. Er zit een substantie in die haar doet denken aan een stucmengsel voor op de muren, maar dan smeuïger en vol met kleine luchtbelletjes. Ze zou het linea recta in de vuilnisbak hebben gegooid als Gracie niet met grote ogen naast haar had gestaan.”

De inhoud van het zakje zal uiteindelijk heel Avalon, de woonplaats van Julia, op zijn kop zetten. Het is een startmengsel voor vriendschapsbrood. Er zit een briefje met instructies bij, de schenker is anoniem. Het is de bedoeling dat Julia na tien dagen een vriendschapsbrood bakt en bovendien twee nieuwe zakjes met startmengsel doorgeeft. De twee ontvangers geven het op hun beurt na tien dagen ook weer door.

Julia’s dochter Gracie is razend enthousiast. Het is vanwege haar dat het mengsel niet in de prullenbak belandt. Het brood – eigenlijk meer een cake – blijkt heerlijk. Maar aan wie moet Julia de twee zakjes geven? Sinds de dood van haar zoon Josh heeft ze vrijwel iedereen uit haar leven gebannen. Zelfs haar man Mark houdt ze op een afstand. Haar zus Livvy wil ze nooit meer zien. Zij is immers verantwoordelijk voor de dood van Josh. Toch? Julia weigert toe te geven hoezeer ze Livvy mist.

Op een dag belandt een uitgebluste Julia in het theehuis van Madeline. Madeline is verguld met haar nieuwe klant want ze heeft moeite het theehuis van de grond te krijgen. Haar dag kan niet meer stuk wanneer er nóg een dame het theehuis binnenstapt. Hannah, eens een beroemd celliste, is haar huis ontvlucht. Ze kan de aanblik van de verhuizers die de bezittingen van haar man Philippe op komen halen, niet verdragen. Haar huwelijk is voorbij maar Hannah kan nog niet bevatten dat het sprookje uiteen is gespat. De drie vrouwen raken met elkaar in gesprek. Ook al hebben ze elkaar nog nooit ontmoet, ze voelen meteen een band. Julia diept de twee zakjes startmengsel op uit haar tas. Nu weet ze aan wie ze het moet geven. De toevallige ontmoeting tussen de drie eenzame vrouwen is het begin van een hechte vriendschap.

In de eerste plaats gaat dit boek over Julia, Madeline en Hannah. Alle drie zullen zij een pijnlijke waarheid onder ogen moeten zien. Veranderingen zijn nodig om verder te kunnen gaan met hun leven. Ook andere inwoners van Avalon komen aan bod. Allen hebben ze een verhaal te vertellen. Eenvoudige, verdrietige, ontroerende, inspirerende en grappige verhalen. Iedereen krijgt te maken met het vriendschapsbrood, er is geen ontkomen aan. De een vindt het een plaag, de ander blijft maar bakken. Het brood verbindt de mensen en maakt van Avalon een hechte gemeenschap.

Dit boek is net zo luchtig en zoet als het deeg van het vriendschapsbrood. Heerlijk. Ook al zitten er behoorlijk emotionele momenten in het boek, de levenslust triomfeert. Dit vrolijke verhaal brengt licht in de donkere winterdagen.

“GENIET ERVAN”

ISBN 9789022998984 | Paperback | 320 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | september 2012
Vertaald uit het Engels door Emilin Lap

© Annemarie, 05 januari 2013

Vriendschapsbrood Vriendschapsbrood

In het kleine plaatsje Avalon wonen Julia, Mark en de vijfjarige Gracie. Julia gaat gebukt onder een zwaar verlies. De destijds zwangere Julia verloor haar zoon Josh door een akelige samenloop van omstandigheden. Hij was op dat moment bij haar zus Livvy en Julia geeft Livvy ten onrechte de schuld van het gebeurde. Vanaf die tijd hebben de zussen geen contact meer tot groot verdriet van Livvy. Ze mist Julia die haar altijd met raad en daad bijstond en ze wil zo graag haar nichtje Gracie zien opgroeien.

Julia sleept zich apathisch door de dagen heen, ze doet wat ze moet doen maar meer ook niet. Haar man Mark probeert er te zijn voor haar maar ze ziet hem tot zijn wanhoop nauwelijks staan. Hij weet niet hoe hij zijn vrouw die hij boven alles liefheeft kan bereiken. Slapen doen ze ook al niet meer samen, Julia wil rust.
Wie zou kunnen vermoeden dat een viezig pakje met een briefje dat voor de deur ligt het begin van grote veranderingen is, niet alleen voor Julia maar voor meerdere mensen in Avalon. Het vieze pakje blijkt namelijk deeg voor vriendschapsbrood te bevatten. Julia wil het weggooien maar dochter Gracie vindt het leuk dus geeft Julia maar toe. Dankzij dit deeg, dat na tien dagen weer verspreid moet worden, krijgt de alleen nog in haar verdriet levende Julia weer contact met haar omgeving...

Omdat ze geen zin heeft om eten te maken stapt Julia Madeline Theehuis binnen. Het is pas geopend en je kunt er  lunchen en kant en klaar eten halen zoals quiches, pannenkoekjes en scones. Madeline, de warme, gevoelige, lieve vrouw van zeventig is precies wat Julia nodig heeft. Julia gaat tot haar eigen verbazing zitten en ze bestelt eten en praat met Madeline en Hannah, de jonge vriendelijke nieuwe bewoonster van Avalon. Hannah heeft het eveneens moeilijk en is erg eenzaam ook al wil ze dat niet tonen. Het klikt enorm tussen de drie vrouwen. Voor ze er zelf erg in heeft, geeft Julia de twee vrouwen een stukje vriendschapsbrooddeeg. Voor Hannah opent dit gebaar hele nieuwe perspectieven, een hele nieuwe toekomst zelfs...  Het Theehuis en de vriendschapsbroden worden daarna belangrijke elementen in het leven van diverse vrouwen van Avalon.

Ondertussen is Julia's man Mark bezig met een belangrijk nieuw project en hij moet daardoor nauw samenwerken met de verleidelijke Vivian... kan hij haar weerstaan? Edie de vrijgevochten journaliste en collega van Livvy probeert op haar manier zich aan te passen aan Avalon maar droomt van een grootse toekomst bij een krant. Het brooddeeg is een enorm succes en Edie wil achterhalen wie er mee begonnen is en daar een artikel aan wijden. Alles wijst naar Julia... heeft ze het verzonnen dat het deeg voor haar deur lag?  Livvy houdt haar hart vast als Edie's artikel geplaatst is. Maar alles loopt echter heel anders die wie dan ook had kunnen vermoeden.

Het boek doet een beetje denken aan Chocola van Joanne Harris wat ik persoonlijk beter vond. In dat boek is de chocoladewinkel de spil van het verhaal en komen er markante personages in voor die je je nu nog kunt herinneren.

In dit boek is vooral Madelines theehuis het centrale punt. Het verdriet van Julia is prachtig weergegeven, je voelt de rauwe pijn die zij moet voelen en je leeft met haar mee. De rest van de personages zijn erg beminnelijk en leuk en lief. Madeline is naast Julia het meest prominente personage. Mark is een erg lieve, brave echtgenoot die de grond waarop zijn vrouw loopt bijna kust. Het is net niet klef maar meer liefheid had er niet bij gemoeten. Journaliste Edie is zogenaamd de bitch wat echter niet goed uit de verf komt. Livvy, het zusje van Julia, komt ook niet goed tot haar recht.

Wat ik jammer vind van dit zo goed beginnende verhaal dat het op gegeven moment nogal onwaarschijnlijk wordt. De ontwikkelingen rond het brooddeeg gaan wel erg ver. Ook is er een scene in een supermarkt die ik met opgetrokken wenkbrauwen heb gelezen. Het is verder allemaal wel erg beleefd en keurig en toegeeflijk en soms te mooi om waar te zijn. Toch heb ik her en der wel met een dikke keel meegeleefd met Julia's verdriet en wilde ik dat er in mijn buurt ook zo'n gezellige, huiselijke Theewinkel was.

Heb je zin in lekker wegleesboek dat voor een paar genoeglijke uurtjes zorgt, niets meer of minder, dan is dit boek zeker een aanrader. En heb je het uit dan kun je ook nog in de keuken aan de slag. Achterin het boek staan veel recepten voor vriendschapsbrood.

Vertaald door Emilin Lap

© Dettie, 20 oktober 2012