Danny Wattin

Toon alleen recensies op Leestafel van Danny Wattin in de categorie:
Danny Wattin op internet:

De erfenis van meneer Isakowitz De erfenis van meneer Isakowitz

‘Ik ben niet koppig’, schreeuw ik koppig.

Auteur en journalist Danny Wattin (1973) is opgegroeid in Zweden. Het heeft hem in zijn jeugd aan niets ontbroken en ook zijn drie zoons genieten van een onbezorgde kindertijd. Danny Wattin, afkomstig uit een Joodse familie, beseft dat geluk niet vanzelfsprekend is. Jarenlang voerde hij diepgaande gesprekken met zijn grootouders en hun vrienden. Hun levens begonnen niet in het veilige Zweden maar in het Duitse Berlijn. Hun levens begonnen goed en veelal ook welvarend. Hitler maakte een eind aan het gevoel van geborgenheid. Hij maakte een eind aan de zekerheid een prettige toekomst tegemoet te gaan. De Kristallnacht in 1938, toen Joodse winkels werden vernield en synagogen in brand werden gestoken, maakte een eind aan de hoop dat alles goed zou komen. De mensen die later Danny Wattins grootouders zouden worden, moesten vluchten. Maar waarheen? Geen enkel buurland leek bereid de Duitse Joden op te vangen.

Ook opa Erwin moet vreselijke dingen hebben meegemaakt. Hij sprak er nauwelijks over. Wel vertelde hij zijn kinderen een verhaal over een schat. Zijn vader, Herman Isakowitz, begroef voor de Duitsers hem meenamen zijn kostbaarste bezittingen bij een boom op zijn erf. Herman Isakowitz overleefde de oorlog niet. Niemand keerde terug om de schat op te graven.

Het verhaal over de schat van Herman Isakowitz wekt grote enthousiasme op bij Danny’s oudste zoon Leo. Leo wil de schat gaan zoeken, een kinderlijk idee. Toch blijft het onderwerp door het hoofd van Danny Wattin spoken. In de schat is hij niet bijster geïnteresseerd maar het idee om samen met zijn vader en zoon naar de voormalige woonplaats van Herman Isakowitz  te reizen, spreekt hem aan. Het zou een pelgrimstocht kunnen worden. Een reis die hen zal verbinden, die de band zal versterken. Twee jaar later is het zover. Danny, zijn vader en de negenjarige Leo stappen in de auto en beginnen aan hun reis naar het stadje waar Herman Isakowitz eens woonde en een kledingzaak dreef. Na de oorlog hoorde zijn woonplaats niet langer bij Duitsland maar bij Polen. De reis gaat naar Kwidzyn.

Grootvader, zoon en kleinzoon vormen een bont gezelschap. Ze ergeren zich aan elkaar zoals alleen familie dat kan doen. Danny’s vader is verzot op zijn routeplanner terwijl Danny zelf na enkele kilometers al schoon genoeg heeft van de mechanische stem die door de auto dreunt. Leo laat tot grote ergernis van zijn opa graag boeren en scheten terwijl opa op zijn beurt gulzig een hele zak dropjes opeet en daarna doet of zijn neus bloedt. De verbondenheid is ver te zoeken.

Wat volgt is een ontwapenend verhaal over de roadtrip naar Kwidzyn. Danny’s vader propt zich vol met junkfood. Dat mag hij thuis van zijn vrouw en de dokter niet. Danny zelf stort zich dapper op traditionele, Poolse gerechten en weigert koppig toe te geven dat lang niet alles even goed smaakt. Leo gaat gemoedelijk zijn eigen gang en maakt er een sport van zoveel mogelijk miniverpakkingen jam en boter uit de diverse hotels die ze aandoen te ontvreemden. Het is een familietraditie die hij graag in ere houdt.

De geschiedenis van Danny’s grootouders en hun vrienden loopt als een rode draad door het verhaal. Hun verhaal gaat over de moeizame strijd Duitsland te verlaten, over het verkrijgen van werkvergunningen in Zweden en over kindertransporten. Het is een verhaal over moedige jongeren en over saamhorigheid. Het is een verhaal over verlies, verdriet, angst, armoede en over opnieuw beginnen. Oma Helga bijvoorbeeld groeide in grote luxe op. Haar familie was rijk en ze werd door een chauffeur naar een luxe privéschool gebracht. De oorlog maakte een eind aan alles en Helga viel zo hard van haar roze wolk dat ze de schok nooit  te boven is gekomen.

In deze sympathiek geschreven, autobiografische roman schetst Danny Wattin een prachtig en liefdevol portret van de mensen die hij tot zijn familie rekent. Het is een familieverhaal dat zijn oorsprong vindt in de Tweede Wereldoorlog en de lezer meevoert naar het Zweden van de 21-ste eeuw. Het verhaal van Danny Wattin onderstreept dat vrijheid iets is om innig te koesteren. Door het gezellige gekibbel tijdens de reis naar Kwidzyn is het geen zwaar verhaal geworden. Het is een verhaal waaruit grote familieliefde spreekt. Een pareltje.

ISBN 9789021457079 | Paperback | 208 pagina's | Uitgeverij Q | oktober 2014
Vertaald door Edith Sybesma

© Annemarie, 21 oktober 2014