Connie Palmen

Toon alleen recensies op Leestafel van Connie Palmen in de categorie:
Connie Palmen op internet:

Lucifer Lucifer

Lucifer is een sleutelroman: alle belangrijke personages zijn gebaseerd op bestaande personen. Lucas Loos is de componist Peter Schat en Clara, die zo dramatisch om het leven komt, is zijn vrouw Marina Schapers. Verder zijn Hein Donner, Harry Mulisch, Hugo Claus en Kitty Courbois te herkennen.
De verhaallijn is gebaseerd op de fatale val in een ravijn van Marina Schapers. Deze val leidt tot speculaties in de Amsterdamse wereld rondom De Kring. Lucas Loos en Clara hebben een slecht huwelijk. Zij doen niet anders dan elkaar in het openbaar vernederen en kleineren. Bovendien is Lucas homoseksueel, ook al geen basis voor een harmonieus heterohuwelijk. Als Clara doodvalt, komt binnen de kortste keren het roddelcircuit op gang. Lucas Loos heeft zijn vrouw vermoord, zo zoemt het rond. Men meent hiervoor bewijzen te vinden uit allerlei uitspraken die hij in de jaren die aan de val voorafgingen heeft gedaan. Ook sommige van zijn composities lijken een vooruitwijzing naar het drama, dat plaatsvindt in de zomer van 1981.

Het verhaal biedt de lezer een blik op de wereld van de Amsterdamse grachtengordel die tot de vaste cliëntèle van De Kring hoort. Er heerst afgunst, er wordt gemanipuleerd en gehaat. Van liefde en sympathie is al wat minder sprake. Iedereen loopt de kans op harde wijze buiten de groep te worden gezet. Niemand die dat wil.
Alleen de elite binnen de elite mag plaatsnemen aan De Tafel: die elite wordt op één uitzondering na gevormd door mannen. Zij beschouwen zichzelf als geniaal, ze minachten vrouwen. Slechts één vrouw wordt in hun midden geduld: Puck (Lea Dasberg). Haar wordt een mannenverstand toegeschreven. En in deze wereld van opgeblazen mannenego's is dat een compliment.
De Kring, en zeker De Tafel, lijkt de Olympus wel, waar Griekse Goden zich onledig houden met elkaars geliefden afpakken en elkaar op andere wijze in het verderf te storten. Het verschil is dat de Goden zo af en toe eens een ramp naar beneden sturen om zich vervolgens te vermaken met de tragedies die daardoor worden veroorzaakt. De Kring is volledig op zichzelf gericht: ze houden zich niet bezig met het gepeupel dat geen deel uitmaakt van hun exclusieve gemeenschap. Het lijkt erop dat zij hun boeken en muziekstukken vooral voor elkaar scheppen.
Connie Palmen heeft met Lucifer een Griekse tragedie geschreven, die zich niet beneden afspeelt maar bovenop de Olympus. Ons gewone mensen wordt een blik gegund op die Godenwereld. Het is een goed verhaal: meeslepend geschreven en de filosofische uitstapjes ontbreken niet. Eén van de dingen die duidelijk wordt, is dat het gevaarlijk is om gebeurtenissen uit het verleden betekenis te geven op grond van gebeurtenissen uit het heden. Zo kunnen wij gewone mensen toch ook wat leren van de zelfbenoemde Goden van De Kring.

ISBN 9044609998 | Hardcover | 351 pagina's | Uitgeverij Prometheus | 2007

© PetraO, maart 2007