Colm Tóibín

Toon alleen recensies op Leestafel van Colm Tóibín in de categorie:

Het testament van Maria Het testament van Maria

“Ik hoorde hem zeggen – ik hoorde het toen en ik zag dat overal om hem heen hoofden gebogen werden toen hij het zei – ik hoorde hem zeggen dat hij Gods Zoon was.”

Maria brengt de laatste dagen van haar leven door in het dorpje Efeze. Twee mannen houden haar gezelschap en brengen levensmiddelen mee maar Maria stelt hun aanwezigheid niet op prijs. De mannen willen haar verhaal opschrijven, het maakt deel uit van Het Evangelie. Ze willen dat Maria vertelt over de periode die zo afschuwelijk was dat ze er het liefst nooit meer aan denkt. Ze willen dat Maria vertelt over de dag dat haar zoon aan het kruis stierf.

Maria hield van haar zoon. Ze voedde hem samen met haar man liefdevol op en eenmaal volwassen ging hij zijn eigen weg. Op een dag werd Maria bezocht door haar jeugdvriend Marcus. Hij waarschuwde haar. Maria’s zoon en zijn vrienden gedroegen zich als oproerkraaiers. Ze hadden de Sabbat geschonden en Maria’s kind leek de aanstichter van dit alles. Marcus gebood Maria haar zoon tot de orde te roepen. Het gedrag van haar zoon was gevaarlijk en zou door de gezagsdragers niet geaccepteerd worden. Alleen als hij zich volledig aan het straatbeeld zou onttrekken, werd hij mogelijk niet vervolgd.

Maar Maria kon haar kind niet stoppen. Hij was haar ontgroeid en leek wel een ander persoon. Charismatisch was hij en hoogdravend. Hij zou wonderen verrichtten maar Maria was sceptisch. Haar zoon had volgelingen en zijn woorden en daden werden met gejuich ontvangen. Hij ontglipte haar en  zijn leven ontglipte hem. Zijn gangen werden nauwlettend gadeslagen en zijn dood leek onontkoombaar.

Het testament van Maria vertelt een verhaal dat vrijwel iedereen wel kent, het verhaal over de kruisiging van Jezus. Dit verhaal is echter anders. Het wordt verteld door een hoogbejaarde Maria die nooit helemaal begrepen heeft waarom haar zoon de dood over zich afgeroepen heeft. Het verhaal dat ze vertelt wijkt dan ook af van het verhaal dat de mannen willen horen en deze passen dan ook het een en ander aan. Ze proberen Maria te overtuigen van feiten die geen feiten zijn. Voor Maria is het enige wat telt dat ze hield van haar kind. Onvoorwaardelijk. Ze was zijn moeder en hij was haar zoon. Nu is Maria een moeder zonder zoon. Nog altijd houdt ze van hem. De herinnering aan zijn dood staat onuitwisbaar in haar hart gegrift.

Het testament van Maria is een heel intiem geschreven novelle. Het vertelt het verhaal over de kruisiging van Jezus maar centraal staat het verhaal van een moeder die haar zoon verloor. Het is een verhaal over moederliefde. Maria begreep haar zoon niet maar haar liefde voor hem was een feit. De uit Ierland afkomstige Colm Tóibín is naast auteur ook toneelschrijver, journalist, criticus en dichter. Zijn ander werk ken ik niet maar dit verhaal is indrukwekkend. Ook deze novelle behoort tot de eerste vier uitgaven van de nieuwe uitgeverij World Editions. Ik heb ze nu alle vier gelezen en ik kan concluderen dat het intrigerende boeken zijn met een hoog literair gehalte. Zeer de moeite waard.

ISBN 9789462370289 | Gebonden | 128 pagina's | World Editions | september 2013
Vertaald door Anneke Bok

© Annemarie, 06 oktober 2013