Clarissa Pinkola Estés

Toon alleen recensies op Leestafel van Clarissa Pinkola Estés in de categorie:
Clarissa Pinkola Estés op internet:

De dansende grootmoeders De dansende grootmoeders

In dit prachtige boekje wordt de vrouw vereerd. Met name de oudere vrouw. Haar wijsheid, levensdrift en -ervaring is een grote rijkdom die niet verwaarloosd of onderschat mag worden.

Het titelverhaal is al bijzonder, een stel oude dames, allemaal eender gekleed, in glanzend zwart, komen op een bruiloft. De muziek speelt. De dames kijken elkaar aan en één van hen nodigt de bruidegom uit met haar te dansen. Natuurlijk doet hij dat. Tot zijn verbazing is de oude dame erg lichtvoetig en danst ze vlot en zwierig. Maar dan, als de bruidegom wil gaan zitten, vraagt de tweede oude dame hem ten dans. De vrouwen wisselen elkaar af.
Ze  vragen ook ander jonge mannen ten dans. Alle 'oudjes' dansen met een geestdrift alsof het jonge meisjes zijn. De jonge mannen mogen ook af en toe rusten. Alleen de bruidegom mag niet zitten, hij wordt steeds opnieuw gevraagd. De gasten klappen, het is één groot feest met deze zwierige grootmoeders op de vloer. De bruidegom raakt steeds vermoeider maar de vrouwen kennen geen genade. Totdat de muziek uiteindelijk stopt, dan wordt de bruidegom 'vrijgelaten'. Hij is een goede man voor de bruid, hij staat zijn mannetje is hun conclusie.

Het verhaal is tekenend voor de sfeer van het boek.
In alle verhalen/beschouwingen tref je geen uitgebluste oudjes aan die achter de geraniums op hun einde zitten te wachten maar vrouwen die overeind blijven, genieten en léven. Hun levenservaring en wijsheid is een groot goed dat grote diensten bewijst aan de jongere vrouwen. Maar... de oudere vrouwen leren ook nog steeds van de jongere vrouwen. Hun jeugdige vitaliteit geeft de ouderen ook kracht en omgekeerd stralen de oudere vrouwen hun kracht uit zodat jonge mensen zich daaraan kunnen laven.

Jong zijn terwijl je oud bent
Oud zijn terwijl je jong bent

Elke vrouw heeft dit bovenstaande in zich, ze kunnen bijvoorbeeld echte wijsheden verkondigen op twintigjarige leeftijd én op tachtigjarige leeftijd. In elke vrouw jong of oud schuilt een wijze, oude vrouw. Ook zijn oude vrouwen geen zielige oud besjes die als zodanig behandeld moeten worden, tenzij de vrouwen dat zelf willen.

In de verhalen/beschouwingen straalt de ene vrouw liefde en warmte uit, geeft te eten en onderdak aan ongeacht wie, zij  is voor iedereen even vriendelijk en hartelijk. De ander helpt met woorden, schenkt inzichten en moed. Het gaat over 'slimme oude vrouwen die leren wanneer de tijd rijp is te zeggen wat ze op hun hart hebben en zich niet in te houden' Weer andere vrouwen schenken hulp dankzij haar lichamelijke kracht, zij helpen mee met al dan niet zwaar werk dat gedaan moet worden. Volgens de schrijfster bezitten alle vrouwen al deze eigenschappen en hebben zij een oerkracht die er voor zorgt dat ze altijd weer overeind komen.

Erg mooi is ook het verhaal van de vier gevluchte Hongaarse vrouwen die gehavend en geblutst aankomen bij familie. Zij hebben de meest verschrikkelijke dingen gezien en ondergaan en toch krabbelen ze weer overeind. Vergeten zullen ze het niet en de nachtmerries blijven maar ze gaan door en stralen hun kracht uit naar hun omgeving.  Wat er ook gebeurt, welke tegenslagen en verdriet ze ook ondergaan, vrouwen blijven staan, zij hebben die kracht zegt de schrijfster. (Oudere) Vrouwen adviseren, vermanen, verbieden, sturen en onderwijzen uit hun kracht en levenswijsheid. Alleen... zij moeten zich van die kracht bewust zijn, ze kunnen zichzelf máken, vrouwen weten, al dan niet onbewust wat echte waarheid en de essentie van het leven is en hebben de mogelijkheid een baken te zijn voor iedereen. Zij kunnen die warmte, licht, kracht uitstralen waardoor iedereen zich gesterkt voelt.

In mooie, bijna mythologische taal wordt dit allemaal verteld. Je wordt in het boek uitgenodigd bij de haard te komen zitten en te genieten en te luisteren. De korte verhalen en beschouwingen steken een hart onder de riem van alle vrouwen. Het boekje eindigt met 'gebeden' maar die zijn meer een ode aan de krachtige, prachtige vrouw.

Een geweldig boek dat energie geeft in plaats van neemt. Niets zwak, wegkwijnend vrouwtje, teer poppetje, stakkerige oude dag maar een krachtig mens dat uiteindelijk een zinvolle oude dag vol levensdrift zal beleven, als zij dat wil. Een boekje om te koesteren en steeds opnieuw te lezen.

"Clarissa Pinkola Estés, befaamd Jungiaans psychoanalytica en auteur van de wereldwijde bestseller De ontembare vrouw, heeft een klein monument opgericht voor de grand-mère, de wijze oude vrouw, maar ook de curandera, de genezeres. Als geen ander weet Pinkola Estés met haar bloemrijke taal een sprookjes­achtige sfeer op te roepen, waarin de rol van de vrouw als levenscheppende kracht centraal staat."

ISBN 9789069637655 | Hardcover | 142 pagina's | Altamira | juni 2007
Vertaald door A. Pieterse

© Dettie, 27 juni 2012