Claire Sandy

Toon alleen recensies op Leestafel van Claire Sandy in de categorie:
Claire Sandy op internet:

De taarten van Marie De taarten van Marie

Het begint allemaal met het spektakelstuk dat Marie voor het schoolfeest zou bakken. Het had een prachtige taart moeten worden maar zoals elk jaar heeft ze er opnieuw weer niets van terecht gebracht. Sterker nog, ze had niets gedaan en op de valreep maar even snel in de supermarkt kleine gebakjes gekocht.  En natuurlijk had de vreselijke volmaakte overbuurvrouw Lucy Gray wèl weer een perfecte taart gebakken.
Nadat Marie had gezien hoe haar tweelingdochters duidelijk hun teleurstelling liepen te verbijten wist ze het zeker, volgend jaar zouden ze zich niet meer voor haar hoeven schamen, dan zou daar de zelfgebakken droomtaart staan.
Op het schoolfeest koopt ze bij een kraampje de Mary Berry Complete Baking Bible en dit boek betekent de grote ommekeer. Ze duikt in het boek alsof het haar laatste strohalm is en koopt de door Mary Berry aanbevolen basisuitrusting en gaat aan de slag. Vanaf die dag staat alles in het teken van taarten bakken...

Ondertussen gaat het dagelijkse leven natuurlijk door. Marie moet gewoon naar haar werk, ze heeft een eigen tandartsenpraktijk, de tweeling Iris en Rosie en zoon Angus vragen ook aandacht en manlief Robert is er ook nog én die vreselijke, afschuwelijke, perfecte Lucy.
Marie kan het niet uitstaan dat Lucy kennelijk alles lukt, ze is beeldschoon, met een huidje als een Engelse roos, superslank, Lucy's huis is altijd netjes en zelfs tijdens het taarten bakken ziet haar keuken er nog even keurig uit. Ook Lucy's man Tod en dochter Chloe zijn geweldig. - Marie heeft zelfs met Chloe te doen, zij is vreselijk verliefd op Angus maar die ziet haar niet eens staan. -
Bij Marie thuis is het altijd een bende. In huis zegt iedereen wat in hun opkomt, daar hebben Marie en Robert af en toe knallende ruzie en Marie's lijf toont ook al weinig model meer. Gelukkig is Robert nog steeds verliefd op zijn vrouw én op elke stukje huid dat erbij komt. Hij staat ook helemaal achter haar bakpogingen en raakt zelf ook aardig enthousiast.

Halverwege het boek van 400 pagina's was de situatie nog steeds zoals hierboven beschreven staat. Marie werkt dagelijks, ze is een bevlogen tandarts, en we lezen over het wel en wee in de praktijk, de kinderen hebben zo hun eigen dingen en Robert doet zijn best op zijn werk, hoewel het de laatste tijd daar niet echt prettig meer is, mogelijk staat zijn baan op de tocht, maar het lijkt van ondergeschikt belang. De taarten zijn het hoofdonderwerp.
Het werd een beetje erg veel van hetzelfde en erg storend zijn de korte, zogenaamd grappige, beetje cynische zinnetjes, die de boel moeten verluchtigen. Vooral de Ierse tandartsassistente is wel erg bizar in haar uitspraken. Dat Marie nog klanten heeft mag je als een wonder beschouwen.

Gelukkig komt er eindelijk na die 200 pagina's een draai in het verhaal en dan wordt het wat interessanter om te lezen. Er dienen zich enkele problemen aan die van invloed zijn op het zoete leventje dat ze tot dan toe geleid hebben. Robert probeert, net als zijn gewiekste collega Caroline, met zijn bakproducten in het gevlei te komen van zijn bazin. Maar het is niet alleen Robert, ook Marie lijkt haar werk kwijt te raken door de komst van een nieuwe trendy tandartsenpraktijk aan de overkant van de straat met de nieuwste apparatuur en modernste behandeltechnieken. Heel wat anders dan Maries rommelige maar gezellige praktijk.
Zoon Angus heeft een geheime vriendin, waar zeer raadselachtig over wordt gedaan, maar je hebt al snel door wie dat is, en de tweeling broedt allemaal lieve plannetjes uit om broerlief verder te helpen op het liefdespad. En dan blijkt concurrente Lucy ook nog eens heel anders te zijn dan Marie dacht.
Maar... het taarten bakken gaat ongeacht alles, natuurlijk gewoon door want dat spektakelstuk zal en moet er volgend jaar komen.

Het is een feelgoodroman. Dus als je zin hebt in een vlot lezend, luchtig verhaal met goede afloop dan moet je dit boek zeker lezen. Hoewel ik een goede feelgoodroman wel kan waarderen vond ik dit boek af en toe te gewild grappig, alles wordt ook nogal babbelig verteld. Als je het uit hebt voelt het alsof je een vage kennis tegen bent gekomen en met diegene een nietszeggend praatje hebt gemaakt.
Het kabbelt allemaal een beetje voort en nergens wordt het echt bijzonder of spectaculair ondanks dat de tweede helft van het boek inhoudelijk wel beter is dan de eerste helft. Het is geen vervelend boek, zeker niet, maar ik houd gewoon niet zo van dit soort gewild populaire, oppervlakkige verhalen.

Bij het boek zit een receptenschrift met enkele recepten van... nee, tot mijn verbazing niet van Marie of Mary Berry maar van ene Sabrina, een vriendin van de schrijfster, Jamie Oliver, Marisca Hage-Sjerp, Gaitri Pagrach- Chandra, Rachel Khoo, twee recepten uit het boek Heel Holland bakt, en een recept van Matt Preston. - Allemaal mensen waarvan de bakboeken bij dezelfde uitgeverij als dit boek (VBK|media) zijn uitgegeven. - In het geplastificeerde schrift kun je ook je eigen recepten noteren.

ISBN 9789026136979 | Paperback | 400 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2014

© Dettie, 23 november 2014