Christine Angot

Toon alleen recensies op Leestafel van Christine Angot in de categorie:
Christine Angot op internet:

Een onmogelijke liefde Een onmogelijke liefde

In deze roman maken we kennis met Pierre en Rachel. Zij zijn de ouders van Christine, hun dochter, die ons het verhaal van haar familiegeschiedenis ontvouwt in dit prachtig geschreven boek.

Rachel wil absoluut niemand anders dan Pierre tot haar man maken. Pierre wil absoluut niets anders dan Rachel niet tot zijn vrouw maken. Als zoon van de directeur van Michelin, wil zijn familie ook absoluut niet dat hij met een vrouw onder zijn stand trouwt. Pierre wil Rachel alleen als zijn minnares en uit een korte intense affaire komt een kind voort, Christine. Door die dochter blijven Rachel en Pierre toch aan elkaar verbonden en dit heeft uiteindelijk verregaande consequenties voor de relatie tussen moeder en dochter.

Het is vooral de manier waarop de auteur het verhaal vertelt die de lezer naar de keel grijpt. Heel langzaam bekruipt je het gevoel wat voor macht Pierre over Rachel heeft en daarmee ook over zijn dochter. Zo erg zelfs dat dit eigenlijk het hele leven van moeder en dochter bepaalt. Hun onderlinge relatie staat voortdurend in het teken van de man en de vader die letterlijk ontbreekt in het gezin, maar figuurlijk altijd in grote mate aanwezig is. Daarmee wordt ook meteen de onmacht zichtbaar van zowel Rachel als Christine. Beide vrouwen blijven op zoek naar de liefde en waardering van de man en de vader. In alle opzichte is hier sprake van een onmogelijke liefde. Pierre mag van zijn familie niet houden van een vrouw die niet tot zijn sociale klasse behoort. Rachel kan niet leven met de liefde van haar leven. Christine is in de war omdat ze niet weet waar haar loyaliteit of haar liefde naar uit moet gaan, naar haar moeder of naar haar vader.

Uiteindelijk drijft Pierre zijn afwezige aanwezigheid in het gezin waarvan hij ogenschijnlijk geen onderdeel wil uitmaken zo ver door, dat de relatie tussen moeder en dochter heel erg onder druk komt te staan. Zo erg zelfs dat ze een tijd lang zowel letterlijk als figuurlijk van elkaar verwijderd worden. Die verwijdering is voor beide nodig om onder de beklemmende invloed van Pierre uit te komen en eindelijk de vrijheid te hebben een gezonde moeder-dochterrelatie op te bouwen.

De roman staat vol met indringende dialogen van de hoofdpersonen aangevuld met de overdenkingen van Rachel en Christine. De lezer krijgt daardoor van de gevoelswereld van moeder en dochter een goed beeld. De gevoelswereld van Pierre wordt daarentegen niet invoelbaar gemaakt. Hij blijft voor de lezer, zoals ook zijn persoonlijkheid, afstandelijk, mysterieus, hooghartig en koud. Zijn daadwerkelijke motieven worden niet onthuld tot hij zijn vreselijke daad pleegt, die uiteindelijk ook door iemand anders aan Rachel wordt geopenbaard. Zelfs dan kan en wil de dochter het beeld van de man die haar vader is, niet ondermijnen bij haar moeder, misschien ook omdat Christine zelf haar pas herwonnen beeld van hem wil behouden.

Kortom de lezer krijgt een complex beeld voorgeschoteld van de gevoelens die zich in familierelaties kunnen voordoen als mensen niet voorwaardelijk voor elkaar (kunnen) kiezen. Een beeld van macht, aantrekkingskracht, verwijdering, verwoesting, veerkracht en herstel. Het zit allemaal in deze mooie roman van Christine Angot.

Over de auteur: Christine Angot (1959) wordt algemeen erkend als een van Frankrijks grootste schrijvers. Ze schreef eerder een twintigtal boeken, waaronder Rendez-vous (2006), waarvoor ze de Prix de Flore ontving, Le Marché des amants (2008) en Une semaine de vacances (2012). In 2013 werd ze benoemd tot officier in L’ordre des Arts et des Lettres. Un amour impossible (2015) is bekroond met de Prix Décembre 2015.

ISBN 9789463101172 | Paperback | 240 pagina's | Uitgeverij Polis | mei 2016

© Ria, 10 juni 2016