Chris Adrian

Toon alleen recensies op Leestafel van Chris Adrian in de categorie:
Chris Adrian op internet:

Midzomernacht Midzomernacht

Will, Henry en Molly zijn op midzomernacht 2008 te voet op weg naar hetzelfde feest in San Francisco. Ze kennen elkaar niet en volgen elk een andere route. Het toeval wil dat ze alle drie aan de late kant zijn en daarom kiezen voor een kortere weg door het Buena Vista Park. Normaal gesproken zou dit een volstrekt ongevaarlijke keuze zijn. Maar niet tijdens deze bewuste nacht.

Wat het mensenoog niet ziet is dat het Buena Vista Park wordt bewoond door hordes magische wezens. Zij dienen Oberon en zijn geliefde Titania. De dood van hun wisselkind Boy heeft het echtpaar uit elkaar gedreven. Oberon is weggegaan en heeft Titania in vertwijfeling achtergelaten. Ze zoekt overal naar haar man en ook al laat hij duidelijke sporen van magie achter, hij wordt niet gevonden. Tijdens midzomernacht raakt Titania door emoties overmand en in een vlaag van verstandsverbijstering verwijdert ze de ketens van de levensgevaarlijke Puck. Alle magische wezens slaan op de vlucht. En net op dat moment bevinden Will, Henry en Molly zich in het park. Niemand kan er mee in of uit. Wie zich in het park bevindt is overgeleverd aan de grillen van de moordzuchtige Puck.

Will, Henry en Molly bemerken tijdens de wandeling door het park dat er iets aan de hand is. Al snel kruizen ze elkaars pad en zien ze dingen die hun oog nog niet eerder heeft waargenomen. Een wezen dat eruit ziet als een boom bijvoorbeeld en een mannetje met konijnenpoten en een konijnenstaart. De vreemde creaturen overtuigen hen van het grote gevaar en het nieuwbakken trio slaat eveneens op de vlucht voor Puck. Een vlucht zo wonderlijk dat ze vaak twijfelen aan hun eigen geestesgesteldheid.

Dit verhaal is ronduit bizar. Bizar op een aantrekkelijke manier want dit boek verrast en verbaast de lezer keer op keer. Het is een fantasieverhaal dat zich door niets laat belemmeren, onbegrensd. Op de voorkant van het boek zit een sticker met daarop de waarschuwing dat het boek niet voor iedereen geschikt is, vanwege de seks die het boek bevat. Seks komt inderdaad rijkelijk aan bod maar de sticker deed mij erger vermoeden. Het verhaal is vreemd en de seks is dat ook. Het is in overeenstemming met elkaar alhoewel niet iedereen het zal kunnen waarderen.

De drie menselijke hoofdpersonen in het boek hebben liefdesverdriet. Alle drie hebben ze op de een of andere manier te maken met een ander personage in het boek: Ryan. Wie Ryan is, hoe ze met hem zijn verbonden - en waarom ze liefdesverdriet hebben - komt uitgebreid aan bod. Het zijn bijzondere en diepgaande verhalen. Vooral het verhaal van Henry vind ik mooi en aangrijpend. Henry is als kind jarenlang vermist geweest – een periode waar hij zich niets meer van herinnert - en lijdt aan smetvrees. De allesoverheersende angst voor vuil heeft zijn relatie uiteindelijk de das om gedaan. Het is duidelijk dat Henry iets traumatisch heeft meegemaakt tijdens zijn vermissing. Alle personages - er zijn er nog meer - zijn oprecht en puur maar ook raar omdat nu eenmaal alles en iedereen in dit boek eigenaardig is.

Auteur Chris Adrian is, behalve schrijver, ook kinderoncoloog. In dit boek krijgt Boy, het wisselkind van Oberon en Titania, leukemie en sterft hier uiteindelijk aan. Heel mooi en ontroerend wordt beschreven welke emoties ouders tijdens deze ingrijpende periode ervaren. De hoop, wanhoop en de onmacht die ze voelen en tot slot het overweldigende verdriet worden heel puur en intens beschreven. De leukemie kan niet met magie worden bestreden. De machtige Oberon en Titania staan machteloos en groeien door hun grote verdriet steeds verder uit elkaar. Adrian heeft zijn eigen ervaringen als arts heel mooi verwerkt.

Midzomernacht is een heel bijzondere en hypermoderne versie van Midzomernachtsdroom van William Shakespeare. Veel van het beroemde sprookje komt terug in dit verhaal. Elk element en elk personage in deze vertelling sluit perfect op elkaar aan. Alles is zeer vakbekwaam tot in de kleinste details uitgewerkt waardoor het verhaal een goed en kloppend geheel vormt. Midzomernacht is een zeer merkwaardig boek met veel lagen. Het is gevoelig, ondeugend en brutaal. Dit boek zal niet iedereen aanspreken maar mij heeft het tot de laatste bladzijde verwonderd en vermaakt. Wie zichzelf uitdaagt tot het lezen van dit boek zal een geheel nieuwe leeservaring opdoen.

ISBN 9789046812082 | Paperback | 384 pagina's | Nieuw Amsterdam | maart 2012
Vertaald door Frans van der Wiel en Joop van Helmond

© Annemarie, 21 maart 2012