Charles Lewinsky

Toon alleen recensies op Leestafel van Charles Lewinsky in de categorie:
Charles Lewinsky op internet:

Tien-en-een-nacht Tien-en-een-nacht

Charles Lewinsky, auteur van het omvangrijke boek Het lot van de familie Meijer heeft een verhalenbundel geschreven. De titel, Tien-en-een-nacht, is een dikke knipoog naar Sheherazades Vertellingen van duizend-en-een-nacht. Daarin vertelt Sheherazade aan een sultan in de huwelijksnacht een verhaal, om aan executie te ontkomen. Het verhaal is nog niet af en omdat de sultan wil weten hoe het afloopt, houdt hij haar in leven om het vervolg alsnog te horen. Uiteindelijk ontsnapt ze zo aan de dood.
In de versie van Lewinsky gaat niet om een sultan, maar om een koning van de onderwereld, een gewelddadige man. Zijn prinses is een aan lager wal geraakte prostituee. Om de daad zo lang mogelijk uit te stellen, of liever nog er aan te ontkomen, vertelt de prinses de koning verhalen.
De aanloop naar die verhalen toe is meteen het sterkste gedeelte van het boek. Lewinsky schildert een hotel van vergane glorie, met verschoten rode lopers, dichtgetimmerde deuren, schimmelsporen op de muren die de contouren aangeven van allang weggehaalde fornuizen en een verlaten eetzaal waar het skelet van een kroonluchter nog aan het plafon hangt. Je ziet het voor je. De prinses woont hier al sinds betere tijden, die eigenlijk ook niet zo heel goed waren. Inmiddels wordt ze steeds ouder en het aantal klanten neemt af. Degene die de weg door de dienstingang nog wel weten te vinden, zoeken bij haar niet meer hetzelfde als vroeger, geen opwinding en avonturen, maar rust en troost. Voor hen verzint de prinses een werkelijkheid waar ze zich thuis kunnen voelen. De koning is haar laatste vaste klant. Hem vertelt ze verhalen met veel gruwel en dood. Daar houdt hij van. Niet teveel liefde en zeker geen rozengeur en maneschijn.

Het zijn sprookjesachtige verhalen, zoals het verhaal over een man met twee hoofden of het verhaal van een man die per ongeluk een antiek Arabisch flesje in zijn bezit krijgt met een djinn erin aan wie hij drie wensen mag doorgeven. Er is een verhaal over een man die als levenstaak heeft levens voor andere mensen te verzinnen en over een man die nog niet weet dat hij al dood is.
Het mooiste verhaal vond ik meteen het eerste verhaal, over een man die van zelfmoord wordt gered en het leven van zijn redder overneemt. Ook fraai is het verhaal van een oude Rus die terug wil naar Rusland. Zijn zoon vertelt hem dat hij per boot onderweg is, maar eigenlijk vaart hij gewoon heen en terug over de Hudsonrivier.

Kenmerkend voor bijna alle verhalen is dat ze een draai maken die je niet aan ziet komen. De verhalen bleven niet allemaal even lang in mijn hoofd, maar Lewinsky kan schrijven en dat maakt veel goed. Kers op de taart in ieder verhaal zijn bovendien de ijzersterke dialogen tussen de koning en de prinses. De lezers van Het lot van de familie Meijer krijgen wellicht een ander boek dan ze verwachten, maar als je bereid ben toe te treden tot de wereld van de koning en de prinses, krijg je ruimschoots vermakelijke kost voor het slapengaan. Het hadden dan ook best nog wat meer verhalen dan tien-en-een mogen zijn.

ISBN 9789056723927 | Hardcover | 159 pagina's | Uitgeverij Signatuur | oktober 2013
Vertaald door Elly Schippers

© Willeke, 12 november 2013