Benjamin Constable

Toon alleen recensies op Leestafel van Benjamin Constable in de categorie:
Benjamin Constable op internet:

De drie levens van Tomomi Ishikawa De drie levens van Tomomi Ishikawa

Benjamin Constable (1968) is in Engeland geboren en opgegroeid en heeft enige jaren in Frankrijk gewoond. Hij belandde na zijn schooltijd in de muziekindustrie waar hij met veel plezier muziek maakte en produceerde. In die tijd begon hij ook korte verhalen te schrijven, wat opmerkelijk is aangezien hij door het vele spijbelen in zijn jeugd als praktisch analfabeet van school kwam. Nadat hij er in 2002 achter was gekomen dat hij dyslectisch was, is hij terug naar school gegaan waar speciale programma's werden aangeboden voor mensen met leerproblemen. En hij is blijven schrijven. Zijn speciale dank gaat uit naar de schrijver Moy McCrory die hem heeft aangemoedigd en geïnspireerd.

Zelden heb ik zo'n intrigerend boek gelezen als 'De drie levens van Tomomi Ishikawa'. Wat is reëel, wat is fictie? Wat is waarheid en wat is leugen? Waar begint de werkelijkheid en eindigt de fantasie? Ben Constable kluistert de lezer aan zijn boek met zijn magische vertellingen. Geholpen door zijn denkbeeldige kat, genaamd Kat, die hem in al zijn cruciale momenten bijstaat, ondergaat de hoofdpersoon de grillige speurtocht van Parijs naar New York en terug, die zijn vriendin Tomomi Ishikawa voor hem heeft achtergelaten op het moment dat ze zelfmoord pleegt. Wie was Tomomi Ishikawa eigenlijk? Welk spelletje speelt ze met Ben? Is hij slachtoffer of held?

Ik vond 'De drie levens van Tomomi Ishikawa' een geraffineerd, verfrissend, maar ook verwarrend boek. De prachtige schrijfstijl met korte, heldere zinnen die worden afgewisseld met filosofische beschouwingen, en de fascinerende inhoud laten je niet meer los wanneer je je eenmaal in de avonturen van Ben Constable hebt gestort.
Het komt niet vaak voor dat een auteur zichzelf als hoofdpersoon midden in het verhaal positioneert. Dat verhoogde het bevreemdende en soms ook beklemmende gevoel dat mij af en toe bekroop en die de vragen uit het begin van deze recensie opriepen: wat is waarheid en wat is fictie? Wat mij betreft een zeer geslaagd debuut. Constable is bezig met zijn tweede boek. Wat mij betref mag die heel gauw komen!

(Wat me wel stoorde was de af en toe slordige redactie waardoor soms hele woorden misten in een zin. Dan haperde het leesgenot eventjes, maar gelukkig wist Constable me gauw weer bij de les te krijgen.)

ISBN 9789046815885 | Paperback | 320 pagina's | Nieuw Amsterdam | oktober 2013
Vertaald door Tjadine Stheeman

© Joanazinha, 26 januari 2014