Barry Unsworth

Toon alleen recensies op Leestafel van Barry Unsworth in de categorie:
Barry Unsworth op internet:

Slag om Nelson Slag om Nelson

Unsworth houdt niet van getalm, al op de eerste pagina zit je meteen in de sfeer die het verdere verhaal blijven zal. De ik-figuur is een groot bewonderaar van Horatio Nelson, de Engelse admiraal, die zijn leven lang streed tegen de door hem zo gehate Fransen.

De bewondering van de hoofdpersoon is evenwel meer dan dat: hij leidt zijn leven helemaal in de sfeer van Nelson: hij gedenkt iedere dag de zeeslagen van Nelson door ze in zijn souterrain na te spelen. Alle andere wapenfeiten en wederwaardigheden zijn steeds, op de juiste momenten, in zijn gedachten en hij leeft er naar. Soms spreekt hij over Nelson in de derde persoon, maar vaak ook spreekt hij hem aan als was hij zijn beste vriend. Soms ook is hij zelf Nelson, en vertelt hij in de ik-vorm, zo groot is zijn obsessie.

Hij is een biografie aan het schrijven over zijn grote held, die alle andere boeken overbodig moet maken, maar die vooral ook moet aantonen dat Nelson een echte Held was: zuiver op de graat, moedig, en eervol. Hij heeft zijn leven lang alles bestudeerd dat er maar te vinden is, hij weet letterlijk alles over Horatio's leven, en het schrijven van het boek vlot dus goed. Tot hij komt aan de feiten van de republikeinse opstand in Napels. Andere biografen spreken van verraad, Nelson zou bewust de opstandelingen de dood in gestuurd hebben.

Onze biograaf kan daar niet mee uit de voeten. Het is onmogelijk voor hem te accepteren dat Nelson ook maar een mens was. Zozeer onmogelijk zelfs dat zijn leven langzaam uit elkaar valt: alles verandert... sommige dingen ten goede: hij wordt verliefd op Miss Lily, de vrouw die zijn teksten voor hem uittikt. Maar als hij zich gedwongen ziet zijn lidmaatschap van de Nelson club op te zeggen, en tegelijk steeds meer het tegendeel bewezen ziet van wat hij zo zeker wist - dat Nelsons onbesproken gedrag niet bestaat - valt hij aan wanhoop ten prooi.

Het boek is op zich al een soort biografie van Nelson, waarbij aangetoond wordt dat ook een held maar een mens is, en tegelijk lezen we hoe een fascinatie een obsessie wordt, en de geobsedeerde vernietigt. Deze mengeling levert een prachtig verhaal op, een mix van fictie en non-fictie, en een psychologisch drama.

ISBN 9789052268125 | Hardcover | 345 pagina's | Uitgeverij De Geus | december 2000

© Marjo, juni 2007