Banana Yoshimoto

Toon alleen recensies op Leestafel van Banana Yoshimoto in de categorie:
Banana Yoshimoto op internet:

Kitchen Kitchen

Kitchen bevat twee verhalen, het titelverhaal en 'Moonlight Shadow'.

In Kitchen gaat het verhaal over Mikage een jong meisje dat na het overlijden van haar grootmoeder geen familie meer heeft. Ze probeert zich staande te houden en haar enige troost is haar overmatige liefde voor keukens. Daar voelt ze zich thuis, ze houdt van de warmte en de sfeer in een keuken. Na de dood van haar oma slaapt ze daar ook. Ze zal echter weg moeten uit haar huis maar heeft de moed niet een andere woning te zoeken. Onverwacht krijgt ze een aanbod van Yuichi, een jongen waarbij haar oma altijd bloemen kocht. Ze kan bij hem en zijn moeder komen wonen. Ze mag langskomen om te kijken en de beslissing is aan haar. Na het zien van de keuken weet ze dat ze het aanbod aan zal nemen.

Het is een wonderlijk huishouden dat Yuichi en zijn moeder voeren maar Mikage voelt zich daar prettig en veilig ondanks dat ze geconfronteerd wordt met de eenzaamheid van het leven in een grote stad.
Dit verhaal is prachtig opgebouwd. Ondanks het zware onderwerp (rouw) worden de gevoelens op een eerlijke en haast serene manier neergezet. De pijn is voelbaar, het verdriet is groot en intens maar toch is het verhaal niet zwaarmoedig. Het vertelt op een enorm rustige manier hoe iemand zich voelt en laat zien hoe langzaam diegene weer opkrabbelt door kleine dingen die toch zo belangrijk blijken te zijn.

'Moonlight Shadow' heeft hetzelfde onderwerp maar heeft iets magisch. Ook in dit verhaal rouwt iemand hevig maar door een 'toevallige' ontmoeting blijkt ook voor diegene weer een spankje licht tevoorschijn te komen.

De verhalen zijn verstild, dromerig, maar wel realistisch. Prachtig boek!

ISBN 9025401856 | Paperback | 140 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | 1993

© Dettie, augustus 2005