Astrid M. van Ginneken

Toon alleen recensies op Leestafel van Astrid M. van Ginneken in de categorie:
Astrid M. van Ginneken op internet:

Tuschka Tuschka

Orkavrouwtje Tarka verkeerd tijdens een hevige storm in barensnood. Gelukkig gaat de bevalling goed en een orkakalfje ziet het levenslicht. En daarmee is ook de hoofdrolspeelster van dit boek geboren: Tuschka.
Orka’s leven in scholen en hebben een innige onderlinge band. Tuschka groeit dan ook veilig en tevreden op tussen haar soortgenoten. Elke dag leert ze nieuwe dingen en haar opvoeding verloopt voorspoedig. Op een dag komt daar abrupt een einde aan: Tuschka wordt door mensen uit het water gevist en meegenomen. De andere Orka’s blijven ontredderd achter.

Tuschka’s leven neemt een dramatisch wending wanneer ze in een zeedierenpark terecht komt. Verstoten van haar familieleden en zonder soortgenoten moet ze haar leven een andere invulling gaan geven. Ze komt in contact met mensen en zoekt bij hen naar genegenheid. Met haar trainers en later ook met de dolfijnen van het park sluit Tuschka vriendschap maar in haar blijf een leegte knagen. Ook haar overplaatsing naar een groter park met andere orka’s aan de overzijde van de oceaan kan deze leegte niet opvullen. Dan raakt Tuschka door een incident met een orkastier zwaar gewond. De vraag of een orka wel in gevangenschap gehouden mag worden laait weer in alle hevigheid op.

Tuschka heeft nooit echt bestaan. In het voorwoord schrijft de auteur: “Hoewel Tuschka fictief is, is haar verhaal gebaseerd op echte gebeurtenissen in het leven van Gudrun, de vroegere orka in het Dolfinarium in Harderwijk, en in het dagelijks leven van orka’s in de vrije natuur. Dit verhaal is geboren uit mijn verlangen om bijna 25 jaar observatie van orka’s, zowel in hun natuurlijke omgeving als in gevangenschap, met anderen te delen”.

Het boek bestaat uit drie delen. Deel één neemt ons mee naar de oceaan en het leven van het jonge orkakalfje. Deel twee beslaat de tijd in gevangenschap van de orka en deel drie beschrijft de vrijlating van Tuschka. Astrid M. van Ginneken stelt over deel drie: “Met het groeien van mijn respect en liefde voor orka’s, groeide ook de wens dat iedere orka dat rijke leven mag leiden. Deel 3 komt voort uit liefde voor de schitterende orka. Het geeft weer wat ik Gudrun zo graag had gegund”.

Dit boek is prachtig en meeslepend. Ook was ik regelmatig ontroerd. De schrijfstijl van het boek is een beetje een mix tussen een verslag en een roman. Het is eenvoudig en zonder opsmuk. In het begin is het verslag-achtige soms even wennen maar de schrijfster weet de lezer toch mee te slepen in deze hartverscheurende vertelling. Behalve een mooi verhaal biedt het boek inzicht in het leven van dit machtige roofdier. Ook staan er prachtige foto’s in het boek. Jammer maar begrijpelijk dat ze niet in kleur zijn afgedrukt. De mooie kaft in kleur verzacht dit kleine leed.
De delen geschreven vanuit Tuschka wisselen af met de gedachtengangen van de diverse mensen waarmee Tuschka tijdens haar gevangenschap te maken krijgt. Dat is niet altijd prettig want, net als Tuschka, moet de lezer zich telkens weer aanpassen aan nieuwe personages. De eerste trainer neemt een wat grotere plaats in het boek in en is later ook actief bij de vrijlating van zijn orkavriendin.

Het is een uitgebreid boek met ruim vierhonderd bladzijden in vrij kleine letters. Astrid M. van Ginneken heeft hier haar ziel en zaligheid in gelegd en daardoor zie je door de vingers dat het boek technisch soms wat rammelt. Eenmaal gegrepen door het verhaal doet dat er niet meer toe. Wie het uit heeft zal voortaan met andere ogen naar dit schitterende en gevoelige dier kijken.

ISBN 9789050113854 | Paperback | 415 pagina's | KNNV Uitgeverij | juni 2011

© Annemarie, 28 juni 2011