Ap van der Meulen

Toon alleen recensies op Leestafel van Ap van der Meulen in de categorie:
Ap van der Meulen op internet:

De Engel van Detroit De Engel van Detroit

De vierde zin van deze roman luidt: Ik ben gevlucht naar Detroit. Rondom deze vijf woorden is de hele roman van Ap van der Meulen opgebouwd. Wat doet de hoofdpersoon daar, waarom is hij daar precies en wat betekent dit voor hemzelf en voor anderen?

Heel langzaam bouwt het verhaal zich rondom de ontslagen welzijnswerker Leo Kolberg op. Hij is het namelijk die gevlucht is vanuit Nederland, na een in meerdere opzichten catastrofaal tv-optreden. Leo verblijft in de stad die in meerdere opzichten symbool staat voor zijn leven. Een stad die uitgerangeerd is en nu letterlijk in puin ligt omdat alles en iedereen de stad heeft verlaten omdat de plek de mensen niets meer te bieden heeft. Geen baan, geen toekomst, geen geborgenheid, alleen misschien nog de muziek.
Leo woont in een verlaten huis, in de anonimiteit, zichzelf wijsmakend dat hij juist naar deze stad is gegaan omdat daar nog iets te vinden is waar hij van houdt, die muziek, de blues. Van dat laatste draagt Leo zelf genoeg in zich, door een hele emotionele gebeurtenis uit het verleden.

Leo heeft een aantal zeer oppervlakkige contacten in de buurt, waarvan die met Shane van de 7 Eleven supermarkt in de buurt. Naast het werk in de supermarkt is Shane actief als buurtwerker voor jongeren. Datgene waar ik mijn hele leven voor betaald ben, zo denkt Leo, doet deze man er in zijn vrije tijd even bij. Dat draagt ook niet bij aan een positiever zelfbeeld van de hoofdpersoon, sommige mensen kunnen alles.

Van der Meulen trekt de lezer de gemoedstoestand van de hoofdpersoon binnen. Het uitzichtloze, verdrietige en afgezonderde bestaan van Leo Kolberg wordt door de schrijfstijl van de auteur zo invoelbaar voor de lezer dat je op een gegeven moment Leo Kolberg bent. Je begint te begrijpen waarom de hoofdpersoon zich in de anonimiteit heeft teruggetrokken en dan doet Leo onbewust en spontaan iets waardoor die anonimiteit volledig wordt doorbroken. Hij wordt een held, maar tegen wil en dank en eentje die niet gevonden wil worden. Waarvoor hij vreesde gebeurt, iedereen is naar hem op zoek en door zijn heldhaftige optreden, zijn ook de kinderen van Leo in staat om hem te traceren en op te sporen. Dat is het keerpunt in het leven van Leo en ook in het boek. Leo is terug van weggeweest en de ontknoping van het verhaal ontvouwt zich voor de ogen van de lezers op een manier die door Eddy Terstall achter op het boek in hele mooie worden is gevat: "De Engel van Detroit is een bizarre vertelling. Pakt vanaf het begin. Een absurd gegeven maar door de levendige omschrijving wordt het tastbaar en echt."

Het is moeilijk deze recensie te schrijven zonder al te veel van het verhaal prijs te geven en daarmee de complexe verwikkelingen al te onthullen. Hetzelfde geldt voor de uitleg van de titel van het boek, die je pas begrijpt als je het boek gelezen hebt en die zeer getroffen is. Ik kan eigenlijk alleen nog maar zeggen het is een aangrijpend, ontroerend en pakkend verhaal en daarmee een prachtig boek.

Over de auteur: Ap van der Meulen is journalist en programmamaker bij tv. Hij begon zijn loopbaan bij de Haagsche Courant en werkte onder meer bij Endemol, bnn, at5 en de KRO-NCRV. In 1995 verscheen zijn debuutroman De Erfenis.

ISBN 9789461538956 | Paperback | 224 pagina's | Uitgeverij Aspekt | maart 2016

© Ria, 20 mei 2016