Anthony Doerr

Toon alleen recensies op Leestafel van Anthony Doerr in de categorie:
Anthony Doerr op internet:

Een muur vol herinneringen Een muur vol herinneringen

In Een muur van herinneringen schetst schrijver Anthony Doerr, die wereldwijd doorbrak met zijn prachtige boek Als je het licht niet kunt zien, een zevental portretten van doodgewone mensen die zich op allerlei verschillende manieren staande proberen te houden in het leven.

Het titelverhaal is het langst en eveneens het meest indrukwekkend. Het gaat over de rijke, blanke Zuid-Afrikaanse weduwe Alma Konacheck. Ze is vierenzeventig jaar en heeft dementie. Om te voorkomen dat ze al haar herinneringen kwijtraakt bezoekt ze regelmatig het geheugenonderzoekscentrum in Kaapstad. Daar worden haar herinneringen geoogst en op speciale cartridges overgezet, die Alma thuis met behulp van een speciaal apparaat afspeelt. Alma leeft in het verleden.

Alma wordt liefdevol verzorgd door Pheko die al vijftien jaar voor haar werkt. Helaas voor Pheko is Alma van de oude stempel en behandelt ze gekleurde mensen als minderwaardig. Alma is volledig afhankelijk van Pheko die werkelijk alles voor haar regelt, haar voorleest en haar huis keurig schoonhoudt. Toch kan hij nauwelijks rondkomen. Samen met zijn zoontje Temba woont hij in een krakkemikkige barak die met afdankertjes van Alma en haar overleden man Harold is gevuld.

Ook voor Luvo, een tienerjongen, is het leven niet makkelijk. Sinds Roger Tshoni hem onder zijn hoede heeft genomen, verliest hij grip op zijn identiteit. Roger heeft slordige gleuven voor cartridges in Luvo’s hoofd laten plaatsen en hij gebruikt de jongen om naar belangrijke informatie op Alma’s cartridges te zoeken. Dat het slecht en zelfs dodelijk is om andermans herinneringen af te spelen, interesseert hem niet. Luvo interesseert hem niet. Of Roger vindt wat hij zoekt en hoe het Luvo, Pheko, Temba en Alma vergaat, verklap ik natuurlijk niet. Lees dit prachtige verhaal zelf. Het is ongewoon maar absoluut de moeite waard.

Het tweede verhaal gaat over Imogene en Herb die dolgraag een kindje willen. Wanneer ze ontdekken dat ze op de natuurlijke manier geen baby zullen krijgen gaan ze de medische molen in. Heel overtuigend beschrijft Anthony Doerr hoe zwaar de vruchtbaarheidsbehandelingen voor het stel zijn. Het tast niet alleen hun persoonlijke geluk maar ook hun relatie aan.

Verhaal nummer drie is ontroerend. Het gaat over een vader die zich zorgen om zijn zoon maakt, die door het leger uitgezonden is. Bovendien durft hij zijn kind niet te vertellen dat hij en zijn vrouw uit elkaar zijn. Het volgende verhaal, dat Dorp 113 heet, is even mooi als het eerste verhaal. Het gaat over een vrouw die in een dorp woont dat zal verdwijnen omdat er een grote dam wordt gebouwd. Alle inwoners zullen hun identiteit, thuis en geschiedenis verliezen om hun leven in onpersoonlijke appartementencomplexen voort te zetten. Voor de vrouw in het verhaal is het extra erg. Het is immers haar zoon die de leiding over het project heeft. Het is haar kind die dit iedereen aandoet. Er gaan zelfs geruchten dat hij dwarsliggers spoorloos laat verdwijnen.

In het vijfde verhaal verhuist de vijftienjarige Alison van de Verenigde Staten naar haar opa in Litouwen nadat haar ouders kort na elkaar zijn gestorven. Het leven in Litouwen lijkt in niks op haar oude leven en door de taalbarrière vindt Alison het moeilijk haar gevoelens te uiten. Gelukkig heeft haar stokoude buurvrouw geen woorden nodig om haar te steunen.

Het daaropvolgende verhaal gaat over de bejaarde Esther Gramm. Ze is afkomstig uit Duitsland maar woont al jaren in Ohio. Wanneer ze last van ernstige toevallen krijgt, blijft haar lichaam hulpeloos in Ohio achter terwijl haar geest terug naar Duitsland reist. Tijdens haar toevallen is Esther opnieuw een angstig weesmeisje dat, samen met haar vriendinnetjes uit het weeshuis, de Tweede Wereldoorlog probeert te overleven.

Ook de hoofdpersoon in het laatste verhaal beschikt over een zwakke gezondheid. De jonge Tom heeft een hartaandoening waarmee hij niet oud zal worden. Zijn overbezorgde moeder probeert hem zoveel mogelijk in huis op te sluiten maar het lukt haar niet te voorkomen dat Tom over zijn oren verliefd op Ruby wordt.

Zeven heel verschillende verhalen die toch uitstekend bij elkaar passen. Ze gaan over eenzaamheid, angst, opoffering, liefde, verlies, verdriet en berusting. Elk verhaal heeft me weten te raken. Elk verhaal heeft me wat te overdenken gegeven. Opnieuw weet Anthony Doerr prachtig te schrijven over het unieke van de doodgewone mens. Identieke levensverhalen bestaan immers niet. Anthony Doerr laat de lezer keer op keer inzien dat elk mens bijzonder is en dat elk mensenleven telt. Lees deze mooie verhalen en laat je betoveren door de prachtige schrijfstijl van deze begenadigde schrijver.

ISBN 9789044351477 | e-book | 198 pagina's | The House of Books | augustus 2017
Vertaald door Karin Pijl

© Annemarie, 26 augustus 2017