Anthony Doerr

Toon alleen recensies op Leestafel van Anthony Doerr in de categorie:
Anthony Doerr op internet:

Bevroren dromen Bevroren dromen

David Winkler was nog maar negen jaar oud toen hij voor het eerste droomde dat iemand stierf. Het was een gruwelijke droom en Winkler weet nog goed dat hij schreeuwend wakker werd. Voelde hij toen al aan dat het meer dan alleen een droom was? Slechts twee dagen later werd zijn droom werkelijkheid. De onbekende over wie hij gedroomd had werd voor zijn ogen door een bus geschept. Alles ging precies zoals hij had gedroomd. Zelfs het kleinste detail klopte.

In de vijftig jaar die volgden werden de dromen onderdeel van zijn leven. Meestal gingen ze over onbeduidende, dagelijkse dingen zoals een glas dat op de vloer uiteen zou spatten of een voorbijganger die iets grappigs zou doen. Niets bijzonders. Andere dromen luidden grote veranderingen in zijn leven in. Zo droomde Winkler over een ontmoeting in een supermarkt. De vrouw die in zijn droom een tijdschrift liet vallen, deed dat in werkelijkheid ook en werd kort daarna de liefde van zijn leven. Sandy verliet haar man Herman om samen met Winkler een nieuw leven te beginnen. Ze waren verliefd en tevreden en toen hun dochtertje Grace werd geboren konden ze hun geluk niet op. Er volgden ronduit vredige dromen. Een kinderhandje dat zich om zijn duim sloot of een wankele eerste stap.

En toen droomde Winkler weer dat iemand zou sterven. Het was Grace. Zijn prachtige babydochter Grace. Winkler droomde keer op keer dat hij met zijn dochter in zijn armen door een overstroming waadde. Hoever hij er alles aan deed om Grace in veiligheid te brengen, mislukte zijn poging. In zijn droom struikelde hij steeds en tijdens zijn worsteling uit het kolkende water overeind te komen, verdronk de kleine Grace. Hij, Winkler, zou er niet in slagen zijn eigen kind te redden.

Vanaf dat moment ging het bergafwaarts met Winkler. Hij smeekte Sandy hem te geloven maar hij stuitte op een muur van ongelovigheid en verzet. Sandy weigerde met hem en hun dochter voor het naderende water te vluchten. Niets wees er immers op dat er werkelijk een overstroming plaats zou vinden. Sandy geloofde niet dat Winkler voorspellende dromen had. Winkler wist echter zeker dat zijn droom zou uitkomen. Grace, zijn lieve Grace, zou verdrinken.

Winkler raakte in de war door de naderende rampspoed. Hij begon te slaapwandelen. Eerst incidenteel, later elke nacht. Sandy werd steeds bozer, vooral toen hij in zijn slaap een autorit met de kleine Grace maakte. Hun relatie kwam onder grote druk te staan en Winkler was de wanhoop nabij. Toen het water begon te stijgen, raakte hij in paniek. Het zou gaan gebeuren, het zou écht gaan gebeuren. In een poging het noodlot af te wenden, sloeg Winkler op de vlucht. Als hij er immers niet was om zijn kind te redden en te struikelen, maakte Grace nog een kans. Terwijl het water door de straten van Ohio kolkte, reisde Winkler letterlijk naar de andere kant van de wereld.

Hij deed het uit liefde. Uit liefde voor zijn vrouw en kind. Vanuit de tropen stuurde hij smeekbedes naar Sandy. Leefde hun kind nog? Begreep Sandy waarom hij was vertrokken? Sandy begreep het niet en wilde niks meer met hem te maken hebben. Toen dat eindelijk tot Winkler doordrong, brak zijn hart. Vijfentwintig jaar lang leidde hij een eenvoudig bestaan in de tropen. Vijfentwintig jaar vol onzekerheid. Zou zijn kind inmiddels tot een jonge vrouw zijn uitgegroeid of was ze al die jaren geleden in het woeste water omgekomen? Dan gebeurt er iets waardoor Winkler beseft dat het lot niet altijd vaststaat. Is hij er heel misschien al die jaren geleden toch in geslaagd het gevaar af te wenden? Winkler besluit terug te keren naar Amerika. Het is tijd om de waarheid te achterhalen, hoe pijnlijk die misschien ook is.

Bevroren dromen is de eerste roman van Anthony Doerr. Hij schreef het voor hij met zijn boek Als je het licht niet kunt zien de Pulitzerprijs in de wacht sleepte. Hoewel het twee heel verschillende verhalen zijn, is de intensiteit hetzelfde. Ook Bevroren dromen heeft me diep geraakt. Het is prachtig.

Wat dit verhaal zo mooi maakt, is de eenvoud. Op zijn vreemde dromen na, is Winkler een doodgewone, haast kleurloze man met een fascinatie voor het weer. In Winklers leven vinden geen spectaculaire gebeurtenissen plaats. Wat Winkler zo bijzonder maakt is dat hij helemaal niet bijzonder is. Winkler is gewoon Winkler en toch is hij uniek. Dat is elk mens immers. Bevroren dromen ontleent zijn kracht aan het gevoel van herkenning dat de meeste lezers zullen ervaren. We worstelen immers allemaal weleens met het leven. De doodnormale Winkler durft het aan om, met vallen en opstaan en zonder hoop op een goede afloop, de spoken uit zijn verleden onder ogen te zien. In Bevroren dromen bewijst Winkler, samen met een aantal andere inspirerende personages, dat we het allemaal in ons hebben om heel gewoon en toch bijzonder te zijn.

ISBN 9789044352221 | Paperback | 429 pagina's | The House of Books | juni 2017
Vertaald door Edo Marinus

© Annemarie, 08 augustus 2017

Een muur vol herinneringen Een muur vol herinneringen

In Een muur van herinneringen schetst schrijver Anthony Doerr, die wereldwijd doorbrak met zijn prachtige boek Als je het licht niet kunt zien, een zevental portretten van doodgewone mensen die zich op allerlei verschillende manieren staande proberen te houden in het leven.

Het titelverhaal is het langst en eveneens het meest indrukwekkend. Het gaat over de rijke, blanke Zuid-Afrikaanse weduwe Alma Konacheck. Ze is vierenzeventig jaar en heeft dementie. Om te voorkomen dat ze al haar herinneringen kwijtraakt bezoekt ze regelmatig het geheugenonderzoekscentrum in Kaapstad. Daar worden haar herinneringen geoogst en op speciale cartridges overgezet, die Alma thuis met behulp van een speciaal apparaat afspeelt. Alma leeft in het verleden.

Alma wordt liefdevol verzorgd door Pheko die al vijftien jaar voor haar werkt. Helaas voor Pheko is Alma van de oude stempel en behandelt ze gekleurde mensen als minderwaardig. Alma is volledig afhankelijk van Pheko die werkelijk alles voor haar regelt, haar voorleest en haar huis keurig schoonhoudt. Toch kan hij nauwelijks rondkomen. Samen met zijn zoontje Temba woont hij in een krakkemikkige barak die met afdankertjes van Alma en haar overleden man Harold is gevuld.

Ook voor Luvo, een tienerjongen, is het leven niet makkelijk. Sinds Roger Tshoni hem onder zijn hoede heeft genomen, verliest hij grip op zijn identiteit. Roger heeft slordige gleuven voor cartridges in Luvo’s hoofd laten plaatsen en hij gebruikt de jongen om naar belangrijke informatie op Alma’s cartridges te zoeken. Dat het slecht en zelfs dodelijk is om andermans herinneringen af te spelen, interesseert hem niet. Luvo interesseert hem niet. Of Roger vindt wat hij zoekt en hoe het Luvo, Pheko, Temba en Alma vergaat, verklap ik natuurlijk niet. Lees dit prachtige verhaal zelf. Het is ongewoon maar absoluut de moeite waard.

Het tweede verhaal gaat over Imogene en Herb die dolgraag een kindje willen. Wanneer ze ontdekken dat ze op de natuurlijke manier geen baby zullen krijgen gaan ze de medische molen in. Heel overtuigend beschrijft Anthony Doerr hoe zwaar de vruchtbaarheidsbehandelingen voor het stel zijn. Het tast niet alleen hun persoonlijke geluk maar ook hun relatie aan.

Verhaal nummer drie is ontroerend. Het gaat over een vader die zich zorgen om zijn zoon maakt, die door het leger uitgezonden is. Bovendien durft hij zijn kind niet te vertellen dat hij en zijn vrouw uit elkaar zijn. Het volgende verhaal, dat Dorp 113 heet, is even mooi als het eerste verhaal. Het gaat over een vrouw die in een dorp woont dat zal verdwijnen omdat er een grote dam wordt gebouwd. Alle inwoners zullen hun identiteit, thuis en geschiedenis verliezen om hun leven in onpersoonlijke appartementencomplexen voort te zetten. Voor de vrouw in het verhaal is het extra erg. Het is immers haar zoon die de leiding over het project heeft. Het is haar kind die dit iedereen aandoet. Er gaan zelfs geruchten dat hij dwarsliggers spoorloos laat verdwijnen.

In het vijfde verhaal verhuist de vijftienjarige Alison van de Verenigde Staten naar haar opa in Litouwen nadat haar ouders kort na elkaar zijn gestorven. Het leven in Litouwen lijkt in niks op haar oude leven en door de taalbarrière vindt Alison het moeilijk haar gevoelens te uiten. Gelukkig heeft haar stokoude buurvrouw geen woorden nodig om haar te steunen.

Het daaropvolgende verhaal gaat over de bejaarde Esther Gramm. Ze is afkomstig uit Duitsland maar woont al jaren in Ohio. Wanneer ze last van ernstige toevallen krijgt, blijft haar lichaam hulpeloos in Ohio achter terwijl haar geest terug naar Duitsland reist. Tijdens haar toevallen is Esther opnieuw een angstig weesmeisje dat, samen met haar vriendinnetjes uit het weeshuis, de Tweede Wereldoorlog probeert te overleven.

Ook de hoofdpersoon in het laatste verhaal beschikt over een zwakke gezondheid. De jonge Tom heeft een hartaandoening waarmee hij niet oud zal worden. Zijn overbezorgde moeder probeert hem zoveel mogelijk in huis op te sluiten maar het lukt haar niet te voorkomen dat Tom over zijn oren verliefd op Ruby wordt.

Zeven heel verschillende verhalen die toch uitstekend bij elkaar passen. Ze gaan over eenzaamheid, angst, opoffering, liefde, verlies, verdriet en berusting. Elk verhaal heeft me weten te raken. Elk verhaal heeft me wat te overdenken gegeven. Opnieuw weet Anthony Doerr prachtig te schrijven over het unieke van de doodgewone mens. Identieke levensverhalen bestaan immers niet. Anthony Doerr laat de lezer keer op keer inzien dat elk mens bijzonder is en dat elk mensenleven telt. Lees deze mooie verhalen en laat je betoveren door de prachtige schrijfstijl van deze begenadigde schrijver.

ISBN 9789044351477 | e-book | 198 pagina's | The House of Books | augustus 2017
Vertaald door Karin Pijl

© Annemarie, 26 augustus 2017