Anna McPartlin

Toon alleen recensies op Leestafel van Anna McPartlin in de categorie:
Anna McPartlin op internet:

Alles tussen ons Alles tussen ons

Een boek over twee Ierse vriendinnen, Eve en Lily, die in hun jonge jaren lange tijd lief en leed met elkaar deelden. Lily was kind aan huis bij Eve, daar was het gezellig en warm en was ze zeer welkom. Ze was stapelgek op de vriendelijke Clooney, Eve's broer, en noemde Eve's vader Danny, "niet alleen omdat hij zo heette, maar ook omdat het als Daddy klonk."
Bij Lily thuis was het heel anders. Een vader ontbreekt, Lily's komst was het gevolg van een ongelukje. Vanwege de keus tussen barbaarse abortuspraktijken of een verblijf in een klooster liet Lily's moeder het kind komen. Maar warme moedergevoelens ontbreken totaal. Lily deed er alles aan om haar moeder tevreden te stellen en trots op haar te laten zijn. Maar het mocht niet baten. Haar moeder zei regelmatig, ik had je beter kunnen laten adopteren, dan was je beter af geweest.

De twee meiden waren onafscheidelijk en erg gek op elkaar. Maar ze werden ouder en ze gingen naar andere scholen en kregen vriendjes.

De vriendelijke, zachtaardige, Lily kon uitstekend leren en zou medicijnen gaan studeren. Maar zoals dat vaak gaat, gewend als ze was aan haar veeleisende moeder, koos ze voor het bekende en krijgt een zelfde leven als bij haar moeder door met de dominante Declan Donavan te trouwen. Hij wist haar over te halen een opleiding verpleegkunde te doen en als ze eerlijk is, vindt ze dat ook veel beter bij haar passen. Declan wordt een kundig hartchirurg. Thuis is hij het die het voor het zeggen heeft en hij is soms flink agressief. Hij slaat haar niet maar is regelmatig wel erg ruw, duwt haar bijvoorbeeld net iets te hard opzij en is seksueel ook niet echt zachtaardig. Maar Lily houdt nu eenmaal van hem...
Lily en Declan hebben inmiddels een zoon en een dochter, Scott en Daisy. Tegen de zin van Declan is ze wel blijven werken, gewoon omdat ze van haar baan houdt. Eve noemde Declan altijd Declan Droplul en daar had ze haar goede redenen voor. Redenen die Lily niet kende.

De beeldschone Eve, inmiddels een rijk en gevierd sierradenontwerpster, is overigens altijd degene die alles recht voor zijn raap uitspreekt. Velen zien haar daardoor als een koele vrouw, maar ze is veelal meer realistisch dan koel. Ze heeft één grote liefde gekend en dat was Ben Logan die ze de bijnaam Glenn Medeiros had gegeven. Maar door een ellendig voorval werd de relatie verbroken - datzelfde voorval zorgde ervoor dat Lily verhuisde en de vriendinnen elkaar niet meer zagen. - Nu, twintig jaar later, was, dankzij elkaar terugvinden op facebook, de relatie met Ben en Eve weer opgebloeid. Maar Ben was wel getrouwd ...

En dan is er die dag waardoor alles op zijn kop komt te staan. Ben en Eve hadden een afspraakje en stonden buiten even te praten. Een dronken automobilist schept hen. Beiden belanden totaal verkreukeld in het ziekenhuis waar Lily en Declan - werken. Ben overleeft het ongeluk niet maar Eve wel, maar ze zal nog een flinke tijd in het ziekenhuis moeten blijven. En zo komt het dat de vriendschap tussen de twee vrouwen, tot hun grote blijdschap, weer opbloeit alleen Declan mag het niet weten... Gelukkig is Declan nooit te vinden op de afdeling waar Eve ligt. Daar werkt Adam als arts. De vriendelijk Adam is de steun en toeverlaat van Lily, hij ziet meer - de blauwe plekken, de schrik als Declan belt - dan zij wil toegeven.

Dankzij de zogenaamd koele, kille Eve verandert er voor Lily veel ten goede. En ook voor Eve breken er heel andere tijden aan.

Het boek, vermoedelijk deels gebaseerd op eigen ervaringen van de schrijfster, vertelt wisselend over het leven van beide vrouwen. Doorheen het verhaal staan brieven die Eve en Lily elkaar schreven in 1990. Dankzij die brieven kom je te weten hoe het uiteindelijk tot een breuk kwam tussen de twee meiden. Het verhaal zelf speelt zich af in 2010. Omdat iedereen ouder is en daardoor meer afstand tussen de gebeurtenissen van vroeger en nu ontstaan is kan er met een andere, begripvollere blik naar gekeken worden.

Het is een verhaal vol ontwikkelingen die mij af en toe een beetje te veel aan - een van de betere - damesromans deden denken. Het verhaal is smeuïg, vol wendingen en verrassingen, maar het sleept zich wel lang voort, het neigt naar een soap, in die zin dat het niet erg diepgaand is en er gebeurt teveel in het boek. Sommige dingen lopen ook wel heel makkelijk qua gevoelens. Het verhaal naar mijn mening met een flink aantal minder woorden verteld kunnen worden waardoor het spannender was geweest en meer vaart had gekregen. Het is absoluut geen vervelend boek maar heel bijzonder is het ook niet. Het is een verhaal voor fans van boeken van Joan Collins en Judith Krantz - boeken die ik vroeger overigens verslonden heb maar ineens genoeg van kreeg - Zij zullen dit verhaal zeer zeker weten te waarderen.

De Ierse schrijfster Anna McPartlin (Dublin, 1972) heeft na een veelbewogen jeugd - ze verloor beide ouders op jonge leeftijd, kwam zelf bijna om bij een auto-ongeluk en verloor haar beste vriendin aan zelfmoord - marketing gestudeerd en daarna een aantal jaren als stand-upcomedian opgetreden. Inmiddels heeft ze een succesvolle carrière als auteur opgebouwd en schreef, naast diverse scenario's voor film en televisie, zes romans. De negen dagen van Rabbit Hayes was haar eerste roman die in het Nederlands verscheen.

ISBN 9789400508361 | Paperback | 416 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | mei 2017
Vertaald door Saskia Peterzon-Kotte

© Dettie, 26 mei 2017