Anna Lawrence Pietroni

Toon alleen recensies op Leestafel van Anna Lawrence Pietroni in de categorie:
Anna Lawrence Pietroni op internet:

Ruby's lepel Ruby's lepel

Ruby Abel Tailor is een dertienjarig meisje dat opgroeit in het dorp Cradle Cross. Dat ligt in het westen van de Midlands, Engeland, een industriegebied dat het Zwarte Land wordt genoemd, vanwege de zwarte vervuilende fabrieksrook. In Cradle Cross stonden de metaalgieterijen, de smeltovens en er waren de steenkoolafgravingen. In deze naargeestige omgeving stond ook een knopenfabriek, een van de spillen waar het verhaal om draait.

Het verhaal speelt in de jaren na de Eerste Wereldoorlog, vele vrouwen zijn zwaar getroffen door het verlies van hun echtgenoten en zonen. Zij noemen zich de Ruths en Naomi’s en komen wekelijks bij elkaar om hun leed te delen. Ze maken dan ‘verliesgoed’: borduurwerkjes met de namen van hun geliefden erop of hun hartenkreten.

En dan overlijdt de eigenaar van de knopenfabriek en zijn erfgenaam, Truda, ontdekt dat ze harde maatregelen zal moeten nemen wil ze de fabriek redden. Kan het dorp nog meer ellende aan? De vrouwen zijn hard werkende, maar eenvoudige en bijgelovige vrouwen, en de weinige mannen die er nog zijn blinken niet uit in daadkracht.
Neem bijvoorbeeld Ruby’s vader. Hij vervult zijn rol nauwelijks: hij werkt op het dok en woont er gemakshalve ook maar, aan de andere kant van het water. Ruby brengt hem iedere dag zijn eten, klaargemaakt door haar oma, bij wie ze in huis woont. Oma Annie heeft de nodige ellende achter de rug, en ze probeert Ruby streng aan haar teugels te houden. Maar Ruby wil vrij zijn. Ze droomt ervan weg te gaan, weg uit dat vieze, droefgeestige dorp.

En dan komt Isa Fly. Een jonge vrouw met wit haar. Haar ene oog is blind, ze is een buitenstaander. Voor Ruby is ze als een engel, want als Isa weer vertrekt zal zij mee gaan! Maar voor de dorpsvrouwen is Isa al snel de zondebok. Zij, met haar zogenaamde speurtocht naar een halfzus, zij met haar vreemde uiterlijk, zij is een heks. Zij is degene die dat medaillon heeft gestolen, en die mand met verliesgoed! Zij behekst iedereen, ze moet gestraft worden! Ruby doet haar best, maar ze kan de dramatische wendingen niet voorkomen.
Enerzijds is Ruby nog een kind, goedgelovig en onwetend, maar anderzijds is ze intelligent en doorziet ze de mensen vrij snel. Ze wordt weggehouden van informatie, maar kan tegelijk omdat ze een kind is, makkelijker toegang krijgen tot bepaalde bronnen. We lezen hoe het meisje snel volwassen wordt en haar eigen keuzes gaat maken.

Het verhaal heeft sprookjesachtige elementen, er wordt gepraat over zeemeerminnen en heksen. Tegelijk is het een verhaal over het overwinnen van angst, een verhaal dat je meezuigt. En natuurlijk is er dat lepeltje, dat de kern vormt van een thrillerachtige plot. Een verhaal met een historisch element, in een naoorlogse, naargeestige en droeve sfeer, waarin Ruby het sprankelend middelpunt vormt.  Mooi geschreven, en,  zoals we van uitgeverij Orlando gewend zijn,  met allerlei extra’s, zoals een interview, de achtergrond van het verhaal en kaarten.

'Ruby had geleerd haar zorgen in te pakken en op de bovenste plank te leggen.’

ISBN 9789022959848 | Paperback | 448 pagina's | Uitgeverij Orlando | januari 2011
Vertaald uit het Engels door Theo Scholten