Anna Fredriksson

Toon alleen recensies op Leestafel van Anna Fredriksson in de categorie:
Anna Fredriksson op internet:

Gelukspad 3 Gelukspad 3

Johanna is afhankelijk van het extra geld dat haar ex Calle haar elke maand vrijwillig bovenop de alimentatie betaalt maar Calle heeft er genoeg van. Hij woont inmiddels samen met zijn nieuwe liefde Fanny en zijn ex-vrouw voelt als een blok aan zijn been. Johanna moet zichzelf maar redden. Hij kan niet eeuwig voor haar onkosten opdraaien. Calle beseft niet dat Johanna regelrecht op een financiële afgrond afkoerst. Het interesseert hem ook niet. Calle wil niks meer met zijn oude leven te maken hebben. Elke drie weken haalt hij zijn dochters op in het dorpje waar hij opgroeide waarna hij zich snel terug naar het veilige Stockholm haast.

Johanna werkt al jaren in de verslavingszorg. Het is een zware, onderbetaalde baan maar Johanna doet haar werk met plezier. Toch knaagt er iets. Het zijn niet alleen de geldzorgen maar ook zorgen om haar kinderen. Vooral met Sara lijkt het niet goed te gaan. Johanna ontdekt dat haar jongste dochter wordt gepest. Ze gaat de strijd met de pestkoppen, hun ouders en de school aan maar die schuiven de schuld genadeloos op Sara. Sara is een buitenbeentje en dat is provocerend, aldus de tegenpartij. Johanna is met stomheid geslagen.

En dan, op het moment dat het leven volledig uitzichtloos lijkt, wint Johanna de loterij. Johanna durft het aan niemand te vertellen. Zelfs niet aan haar beste vriendinnen. In haar hoofd rijpt een plan. Een onbezonnen reddingsplan. Wanneer Sara opnieuw wordt gepest, hakt ze de knoop door. Ze koopt een duur appartement in Stockholm en vertrekt met de noorderzon. Het is tijd voor een nieuwe start. Het is tijd om de kinderen hun vader terug te geven en daarom bevindt hun nieuwe onderkomen zich in hetzelfde appartementencomplex als het appartement van Calle en Fanny.

Calle is geschokt. Hevig geschokt. Wat doet zijn ex-vrouw in Stockholm, in zijn appartementencomplex? Johanna hoort bij zijn vorige leven. Bij zijn jeugd. Bij zijn vreselijke jeugd. Calle denkt niet graag aan vroeger en heeft Fanny zelfs verteld dat zijn ouders niet meer leven. Hij heeft alles op alles gezet om carrière te maken. Fanny is van goede komaf en hun vrienden zijn allemaal succesvol en rijk. Calle probeert er uit alle macht bij te horen. Hij moet en zal bewijzen dat ook hij ook een plekje in de gegoede klasse verdient. Johanna heeft zonder enig overleg besloten dat de driewekelijkse bezoekjes in een co-ouderschap omgezet worden. Calle en Fanny moeten er maar het beste van maken. Hun leven, en ook dat van Johanna en de kinderen, zal nooit meer hetzelfde zijn.

Gelukspad 3 is een heerlijk boek. De personages zijn eigenlijk doodgewoon. Hun levens worden eerlijk en zonder poespas beschreven. Het verhaal kent geluksmomenten maar ook diepe dalen. Zo is het leven nu eenmaal en Anna Fredriksson maakt het niet mooier of slechter dan het is. Heel knap combineert deze schrijfster melancholie met luchtigheid. Johanna heeft de kans gekregen haar leven om te gooien maar geld lost niet alles op. Ze voelt zich verloren in de grote stad. Calle geniet tot zijn verbazing van het co-ouderschap maar is doodsbang dat Johanna zijn verleden verraadt. Fanny op haar beurt probeert haar “bonusgezin” als iets positiefs op te vatten. Haar vrienden, die ze al vanaf haar kindertijd kent, zijn het echter niet met haar partnerkeuze eens en laten dat duidelijk merken. Drie volwassen mensen worstelen met het leven terwijl tieners Sara en Agnes het zorgeloze middelpunt vormen.

Het boek is opgedeeld in vier delen. Het eerste deel wordt vanuit Johanna verteld, in het tweede deel komt Calle aan bod en in het derde deel worden de gevoelens van Fanny gedeeld. In het vierde deel komen alle hoofdpersonen afwisselend aan de beurt. Steeds als het verhaal van perspectief wisselt, gaat het gewoon verder. Je leest dus niet drie keer hetzelfde vanuit een andere invalshoek maar steeds een nieuw deel van het verhaal. Deze stijl geeft het verhaal steeds weer iets verfrissends.

Gelukspad 3 is het tweede boek van de uit Zweden afkomstige Anna Fredriksson. In haar thuisland zijn inmiddels al vier boeken verschenen en haar debuutroman Het zomerhuis wordt verfilmd. Anna is geen onbekende in de filmwereld. Ze schrijft scripts voor films maar ook  voor bijvoorbeeld boekverfilmingen van succesvolle boekreeksen als Wallander, Maria Wern en Annika Bengtzon. Met Gelukspad 3 heeft Anna Fredriksson mij weten te betoveren. Ik ging helemaal in het verhaal over de drie eenzame volwassenen op. Een hartveroverend verhaal dat doet snakken naar meer.

ISBN 9789021457543 | Paperback | 367 pagina's | Uitgeverij Q | mei 2015
Vertaald door Maydo van Marwijk Kooy

© Annemarie, 12 juli 2015