Allard Schröder

Toon alleen recensies op Leestafel van Allard Schröder in de categorie:
Allard Schröder op internet:

Raaf Raaf

Samenvatting:
Het verhaal van Raaf ontrolt zich tijdens een eindeloze hittegolf die van stad en land een onherbergzaam oord maakt. Op zijn vijfentwintigste is Raaf nog steeds niet aan het leven begonnen en hangt wat rond op de renbaan en in cafés en discotheken. Dan wordt onverwacht zijn vader het slachtoffer van een mysterieuze aanslag. Omdat Raaf enig erfgenaam is, is hij meteen verdachte. Intussen is zijn zoontje van zeven na een middag aan het strand spoorloos verdwenen en raakt zijn ex-vrouw Irene de kluts kwijt. Wat is er met de jongen gebeurd? En waarom geeft Raaf zich bij de politie aan, hoewel hij onschuldig is? Allard Schröder schildert de bizarre lotgevallen in deze roman met grote kracht, en weet de lezer tot het eind te boeien en in spanning te houden.

Dit is het verhaal van een jongeman die gehinderd door traagheid maar niet tot daden kan komen, van zijn vriend - in alles zijn tegenbeeld - Veit en van zijn ex-vrouw Irene, die met hun zoontje in een armoedige flat woont. Raaf valt Irene voortdurend lastig vanwege haar auto, die hij nodig heeft om Veit te zoeken. Veit laat zich niet vinden maar duikt af en toe wel op, waarna Raaf hem een tijdje als zijn schaduw volgt. Verder zijn er nog een aantal kleurrijke randfiguren.

Het boek wisselt steeds van perspectief en verspringt in de tijd. Dat laatste wordt met een jaartal boven de hoofdstukken aangegeven en is dus niet verwarrend. Wel verwarrend zijn een paar foutjes, zoals Nita, Irene noemen en het veranderen van Raafs geboortejaar.

Deze roman bevat veel elementen die mij aan iets anders deden denken. Aan Oblomov: Er komt niets uit Raafs handen, alle plannen verzanden in zijn traagheid. Aan De donkere kamer van Damokles: Raafs vriend Veit Mordeck lijkt meer zijn ontbrekende tweelingbroer. (Raafs moeder had altijd het gevoel dat er een tweede baby in haar was achtergebleven.) Bestaat Veit eigenlijk wel? (Mordeck lijkt veel op Dorbeck). En wat sfeer betreft aan: Eyes wide shut: de wazige bizarre wereld van oom Clemens/Clementine, waarin Irene 's nachts ronddwaalt, wanneer ze de kluts is kwijtgeraakt.

Het is een vreemde roman, waarin vooral de sfeer indruk maakt. Er zit ongetwijfeld veel in dat een diepere betekenis heeft. Ik vond het een boeiend boek, al ben ik er niet zeker van dat ik alles begrepen heb, zoals het bedoeld is.

ISBN 9789023411642 | Hardcover | 414 pagina's | De Bezige Bij | oktober 2003

© Berdine, 13 mei 2017