Alice Munro

Toon alleen recensies op Leestafel van Alice Munro in de categorie:
Alice Munro op internet:

Levens van meisjes en vrouwen Levens van meisjes en vrouwen

Del Jordan groeit  op een bescheiden boerderij aan Flats Road op. Haar thuis is gelegen in een niemandsland ergens in Ontario, Canada. Vader fokt zilvervossen, moeder verkoopt encyclopedieën. Samen met haar broertje Owen geniet Del van de weelderige natuur die hen omringt. Het leven is ongecompliceerd. Een schare familieleden, met name een royaal aantal bemoeizuchtige tantes, bemoeit zich met het reilen en zeilen van het gezin Jordan. De ellende van de Tweede Wereldoorlog gaat grotendeels aan hen voorbij, de perikelen van dorpsgenoten vullen de dagen op.

Dels moeder voelt zich niet thuis op Flats Road. Ze valt uit de toom en is niet altijd even vriendelijk. Vader daarentegen voelt zich als een vis in het water op de boerderij. Tegen de tijd dat Del een jaar of elf is, verhuist moeder met de kinderen naar de nabijgelegen stad Jubilee. Voortaan zullen ze van september tot juni in de stad vertoeven om alleen de zomers aan Flats Road door te brengen. Vader voegt zich in de weekenden bij zijn gezin in Jubilee. Iedereen lijkt tevreden met deze oplossing.

Del ruilt een onbezorgde jeugd aan Flats Road in voor een tienertijd in Jubilee. De oorlog is inmiddels voorbij. Het leven is anders in de stad, die maar anderhalve kilometer verderop ligt. Moeder is nog altijd zoekende naar een levensstijl die bij haar past en probeert zich met de notabelen van Jubilee in te laten. Ook heeft moeder een kostganger, een vrouw die er nogal een woelig leven op nahoudt. Voor Del is het allemaal reuze interessant. Del zelf sluit voor het eerst in haar leven vriendschap. In leeftijdsgenootje Naomi vindt ze een hartsvriendin.

Wat volgt is een ontwapenend coming of age verhaal. Del wordt voor het eerst verliefd, gaat op zoek naar het ware geloof en wordt zich bewust van haar seksualiteit. Lange tijd bestaat het leven van Del en Naomi uit het fantaseren over jongens, seks en de toekomst. De twee bakvissen storten zich onbekommerd in het tienerleven, maken fouten en leren daarvan.  De zomers op Flats Road gaan in rook op en niemand lijkt zich daar druk over te maken.

In levens van meisjes en vrouwen zet Del haar eerste stappen in een volwassen leven. Ze leert van de geschiedenis van de vrouwen om haar heen. Zo ontvlucht moeder haar armoedige jeugd nog altijd zo fanatiek dat ze uit het oog verliest dat liefde losstaat van armoede of rijkdom. Del leert over het leven en de dood, over vallen en opstaan en over de vele gezichten van de liefde. Zal ze haar lichaam en haar geest aan dezelfde man schenken? Zal ze kiezen voor een studie of voor het moederschap? Zal ze als ongelovige door het leven gaan of haar toevlucht tot een kerk zoeken? De wereld lijkt gevuld te zijn met een eindeloze reeks aan keuzes en Del staat, net als elke tiener, voor de moeilijke taak de juiste beslissingen te maken. Ook zij mag falen, ook zij mag fouten maken. Sommige fouten kunnen hersteld worden, andere niet. Een tiener moet de kunst verstaan om te blunderen maar geen onherstelbare schade aan te richten. Zal Del erin slagen uit te groeien tot een gelukkige, stabiele volwassen vrouw? De  weg naar de volwassenheid zit vol valkuilen.

Auteur Alice Munro (1931) staat bekend als de “meesteres van het korte verhaal”. In 2009 ontving ze de felbegeerde Man Booker International Prize  voor haar gehele oeuvre en in 2013 werd haar succes bekroond met de prestigieuze Nobelprijs voor de Literatuur. Levens van meisjes en vrouwen is geen kort verhaal maar ook in dit boek komt haar talent voor het schrijven van het korte verhaal naar voren. Alice Munro verstaat de kunst om haar geschreven woorden aan te vullen met een onzichtbaar gedeelte dat minstens evenveel indruk maakt. De woorden die het papier halen, vertellen ook het ongeschreven verhaalgedeelte.

De schrijfstijl die Alice Munro in Levens van meisjes en vrouwen hanteert is ongedwongen en puur. De personages en hun omgeving komen tot leven. Ik transformeerde van lezer in toeschouwer en werd een soort tante of buurvrouw van Del die van dichtbij meemaakte hoe het meisje tot een vrouw uitgroeide. Levens van meisjes en vrouwen is een kleurrijke, eerlijke, hartelijke en boeiende coming of age roman. Een heerlijk boek.

ISBN 9789044523584 | Hardcover | 379 pagina's | Uitgeverij De Geus | juni 2014
Vertaald door Pleuke Boyce

© Annemarie, 07 juli 2014