Alice Hoffman

Toon alleen recensies op Leestafel van Alice Hoffman in de categorie:
Alice Hoffman op internet:

De drie zusjes De drie zusjes

De drie zusjes vertelt het aangrijpende levensverhaal van Elv, Meg en Claire Story. Hun ouders zijn gescheiden en samen met hun moeder Annie wonen ze in een prettig huis in een kleine stad. Alle vier zijn ze dol op tomaten, die ze zelf in allerlei kleuren en variaties laten groeien in hun moestuin. Vakanties brengen ze door in Parijs bij hun oma. Het ziet ernaar uit dat de drie mooie zusjes voorspoedig zullen opgroeien. Aan dit alles komt een eind. Claire is acht jaar oud wanneer een leraar van de basisschool haar in zijn auto in weet te lokken. Zijn bedoelingen zijn allesbehalve goed. Elv ziet het gebeuren en probeert dit te verhinderen. Claire kan ontkomen maar Elv valt in handen van deze kwaadaardige man. Pas na uren van opsluiting weet ze te ontsnappen. Ze is voor het leven getekend en nog maar elf jaar oud. Nooit zullen Claire en Elv hier met iemand over praten.

De gebeurtenis heeft Elv gebroken. Ze verandert in een weerbarstige puber en raakt aan de drugs. Met haar knappe verschijning brengt ze het hart van vele jongens op hol. Ze wordt dan ook regelmatig met deze of gene gesignaleerd. Het kleine stadje spreekt er schande van. Haar moeder Annie is radeloos. Ze kan niet doordringen tot haar geliefde dochter die komt en gaat wanneer ze belieft. De vader van de meisjes neemt een nogal passieve rol in de opvoeding in. Hij is vooral druk met zijn nieuwe relatie dus Annie staat er min of meer alleen voor. Elv creëert een fantasiewereld, Arnelle. Ze sleept haar jongere zusjes hierin mee en ze spreken een zelfverzonnen taal. Elv vlucht in deze wereld en verliest grip op de werkelijkheid. In een poging haar dochter te redden stuurt Annie haar naar een internaat. Is dit een beslissing die Elv gaat redden of zal dit achteraf een verkeerde keuze blijken? Annie wil zo graag een goede moeder zijn, ze worstelt er enorm mee.

Een heel aangrijpend, hartverscheurend en intens verhaal waarin fantasie, een vleugje magie en werkelijkheid door elkaar lopen. Deze vertelling gaat over de liefde van een moeder voor haar kind die heel diep gaat. Maar ook over de levenslange schade die Elv heeft opgelopen en het isolement en het vluchtgedrag wat daaruit voortvloeit. Wanneer een kind ontspoord is, heeft dat invloed op het hele gezin. Het evenwicht is weg en er moet een nieuwe balans gevonden worden. Onderlinge relaties raken verstoort en tal van emoties steken de kop op zoals jaloezie, onmacht en schuldgevoel. Ook gaat dit boek over de veerkracht van de mens en over loslaten en vergeving.

Dit schrijnende familieverhaal is beslist geen lichte kost. Gelukkig ken het boek ook zijn vrolijke, ontroerende momenten. Hierdoor wordt het verhaal niet te triest maar juist een mooie mengeling van geluk en verdriet. Het heeft mij geraakt.

Alice Hoffman (1952) schreef haar eerste roman toen ze pas eenentwintig jaar oud was. Inmiddels heeft ze achttien romans, twee novelles  en acht jeugdboeken op haar naam staan. Veel van deze boeken zijn op internationale bestsellerlijsten beland.

ISBN 9789022959985 | Paperback | 354 pagina's | Uitgeverij Orlando | juni 2011
Vertaald door Emmy van Beest en Josephine Ruitenberg

© Annemarie, 19 juli 2011