Alessandro Baricco

Toon alleen recensies op Leestafel van Alessandro Baricco in de categorie:
Alessandro Baricco op internet:

Novecento Novecento

Al een tijdje was ik er op gespitst: er zou een nieuw boek komen van Baricco. Als Alessandro-adept zette ik een bestelling zodra de titel op Boeknet verscheen. Ik moest en zou de eerste zijn. Dat was ik, althans ik was een van de eersten en in zekere zin ook een van de eersten die werden teleurgesteld. Novecento is zo’n klein, handzaam boekje uit die nog steeds mooie reeks van De Geus, maar ik had een groot, dik, stevig De Geus boek gewild. In zijn soort behoort het bovendien tot de kleintjes: het beslaat eigenlijk slechts 95 pagina’s Bariccotekst. Dat was slikken. Ik was bang dat ik het binnen een uurtje uit had en ik heb het boek dus een tijdje uit het oog gelegd om het te sparen. De NS leverde de oplossing: lees een boek van beperkte omvang in beperkte tijd. Zo deed ik er toch vier heen- en terugjes naar Utrecht over.
Het is evenmin recent werk: wat heet. Novecento is een toneeltekst – een monoloog – die in Italië al in 1994 het licht zag, geschreven voor één acteur, Eugenio Allegri en één regisseur Gabriele Vacis. De tekst werd een voorstelling die op een festival van Asti in première is gegaan. En gelukkig komt A.B. direct na deze zakelijke mededelingen weer om de hoek kijken:
“Ik weet niet of dat dan wil zeggen dat ik een theatertekst heb geschreven, maar ik betwijfel het. Nu ik hem in boekvorm zie, lijkt het me meer een tekst die balanceert tussen een echte mise- en-scène en een verhaal dat je hardop moet lezen. Ik geloof niet dat er een naam bestaat voor dat soort teksten. Maar dat maakt niet uit. Het lijkt mij een mooie geschiedenis, die de moeite waard was om te vertellen. En ik vind het een leuk idee dat mensen haar zullen lezen.”
Novecento - voluit Danny Boodmann T.D. Lemon Novecento - is op het schip, een oceaanstomer, geboren. Daar ontwikkelt hij zich tot een virtuoos, miraculeus pianist. Wanneer zal hij het vaste land veroveren? Nu of nooit?
De trompettist Tim Tooney speelde met Novecento in het orkest en vertelt de geschiedenis van de pianist.
Een verhaal van niks, toch? Maar: lees het en het zal je dagen door je hoofd blijven spoken. Je zou willen weten hoe de muziek klonk en je zoekt naar de klanken van je favoriete pianist. Baricco kreeg me weer zover: daar liep ik, door Hoog Catharijne met mijn hoofd in de muziekkamer van een oceaanstomer. Zot, maar zo ging het.
Nu nog op zoek naar de verfilming van Giuseppe Tornatore – The Legend of the Pianist on the Ocean.

ISBN 9052266077 | Gebonden | 95 pagina's | Uitgeverij De Geus | november 1998

© yvonne philippa, september 2006