A. el Baraka

Toon alleen recensies op Leestafel van A. el Baraka in de categorie:
A. el Baraka op internet:

De zorgstroom De zorgstroom
Verhalenbundel.

De schrijfster is volgens de omslag al eens bekroond voor haar verhalen. Of dat bekroonde verhaal (of zijn het er meer?) hier in staat weet ik niet. Ik vind het vreemde verhalen. Soms eindigen ze heel ergens anders dan waar ze begonnen, en waar ze dan over gaan is niet zo duidelijk. Barakas manier van schrijven doet erg geheimzinnig aan, dubbele bodems, raadsels die al of niet opgelost worden, abrupte einden. Vreemde verhalen waar ik, toch al geen liefhebber van verhalen, niets mee kan. Maar ik heb het gevoel dat ik dan de schrijfster geen recht doe. Het is toch wel knap om een lezer in het ongewisse te houden, terwijl hij doorleest, omdat hij wil weten waar dit naar toe gaat. Want steeds zijn er mensen die hulp nodig hebben, ze hebben soms heel aparte problemen, maar ze lijken niet in staat om de geboden hulp te aanvaarden. De afloop is soms bizar, zoals meteen al in het eerste verhaal.
Of het verhaal 'Max schrijft brieven aan zijn broer.', waarin een ontspoorde jongeman schrijft aan zijn broer.

'De katholieken op school denken dat ze me kunnen redden. Als ik het zelf maar wil. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zijn toestemming moest geven om uit een brandend gebouw gered te worden.'

Dit verhaal vind ik getuigen van een levendige fantasie. Meer van dit dan had ik misschien het boek met meer plezier gelezen.
Met het verhaal 'het geluk van vrouwen' daarentegen weet ik niet wat ik er mee aan moet. Een jonge vrouw 'trouwde met Haron als zelfmedicatie. Eigenlijk had ze niet bewust voor hem gekozen. Ze had hem als een appel uit een mand gepakt alsof ze een plotselinge honger moest stillen. Ze had voordat ze een hap nam niet eens gekeken of hij rotte plekken vertoonde. Ze slikte de hap door zonder te proeven. De appel smaakte haar niet.' Nu gaat ze naar het trouwfeest van een andere vrouw, en het liefst wil ze die andere vrouw ervan weerhouden te trouwen. De ander haar eigen ongeluk besparen. Dat ongeluk blijkt groter dan ze denkt. En toch ook weer niet. Wie de oplossing van dit raadsel wil kennen, moet het boek zelf lezen!

ISBN 9789061698654 | Paperback | 157 pagina's | Uitgeverij De Harmonie | november 2008

© Marjo, 03 juni 2009