Wilbert van der Steen

Toon alleen recensies op Leestafel van Wilbert van der Steen in de categorie:
Wilbert van der Steen op internet:
  Categorie: Recensies 6-9jr

Pension Kat Pension Kat

In het eerste hoofdstuk stelt Lot zich voor. (in eerste persoon) Ze woont tijdelijk bij Itto, die een goede vriend is van de ouders van Lot. Haar vader en moeder zijn voor lange tijd naar het buitenland.
Itto woont in een dorpje, in het zuiden (waarvan, dat wordt niet verteld). Hij heeft een huis waarvan hij de kamers verhuurt. In de zomer moet hij in een caravan achter het huis wonen. Lot dus ook. Het huis heet Pension Kat, en ja, hoor, er lopen drie katten rond: Mik, Roet en Bel. Lot moest nu ook naar een nieuwe school en daar heeft ze al een vriendin gemaakt: Heleen. Dan begint het verhaal. (in derde persoon)

Het is zomervakantie, en de meisjes kunnen vaak hun eigen gang gaan, want Itto is druk met de gasten. Op een dag zien ze een busje met kinderen erin, en als ze een paar kinderen spreken, horen ze dat zij op een archeologiekamp zijn. Ze gaan graven bij de rivier, waar een eeuwenoude kasteelruïne staat. Dat zegt Frank, een van de jongens. Maar Heleen die al lang in het dorp woont kent helemaal geen ruïne! Wel staat er een vervallen landhuis, waar ooit de familie Ce Triest de Temperdu woonde. Die zijn weggestuurd door de dorpelingen omdat het vervelende en inhalige mensen waren.
En inderdaad blijken de kinderen iets te moeten doen bij dat huis, en de barones, de laatste van de familie Ce Triest, komt logeren in Pension Kat met haar hondje. Die barones is een nare vrouw met snode plannetjes. De appel valt niet ver van de boom, hè!
Maar gelukkig zijn Lot en Heleen er nog!

Een spannend verhaal. Het is voorspelbaar, maar dat hindert niet als het door de juiste lezer gelezen wordt. Sommige kinderen vinden spannend wel prettig, maar niet té eng. Dat is dit boek. Voorlezen lijkt me prima, voor zelf lezen moet je al wel wat beter kunnen lezen, want de langere zinnen en lastige woorden worden niet gemeden. De bladspiegel is niet erg aanlokkelijk: Pagina's vol met alleen maar woorden. Gelukkig staat er dan af en toe ook een tekening in, gemaakt door de schrijver.

ISBN 9789048800599 | Hardcover | 136 pagina's | Uitgeverij Moon | september 2008
Leeftijd: 8+

© Marjo, 11 juni 2009