Wendy Janssens

Toon alleen recensies op Leestafel van Wendy Janssens in de categorie:
Wendy Janssens op internet:

Categorie: Recensies 6-9jr

Verhalen voor gevoelige oortjes Verhalen voor gevoelige oortjes

Wat doe je als een kind hooggevoelig is, of gepest wordt of geen zelfvertrouwen of moeite met een situatie heeft? Dan probeer je dergelijke kinderen te helpen zodat ze leren omgaan met al die dingen die moeilijk voor hen zijn. Wendy Janssens biedt daarbij de helpende hand door allerlei - erg leuke - verhalen te vertellen waardoor kinderen leren weer verder te komen.

Het eerste verhaaltje De elfentruc is al gelijk een schot in de roos.
Het gaat over de gevoelige Guppy glimworm.  Mama was vanmorgen boos op hem omdat hij die kriebelende trui niet aan wilde. Maar Guppy kan echt niet tegen dat gekriebel. En nu zit hij op school, zijn lichtbol is helemaal dof, hij is van slag omdat mama zo kwaad op hem was.
Maar op school is het ook al zo akelig, zoveel lawaai, daar kan Guppy soms helemaal niet tegen. Hij gaat dan in een hoekje zitten met een boek, maar dat is saai, zeggen zijn klasgenootjes. In de pauze vertelt die arme Tir ook nog dat hij gepest wordt, hij is zo verdrietig dat zijn lichtbol er helemaal zwart van is. Lieve Guppy Glimworm leeft helemaal mee, hij verdrinkt bijna in die zwartheid van zijn klasgenootje. En dan zegt de juf ook nog eens iets wat hij helemaal niet leuk vindt. Wat een rotdag. Maar zo gaat het elke dag...

Guppy probeert steeds zich niet zoveel van alles aan te trekken maar dat lukt maar niet. Is hij nou zo anders dan de andere glimwormen? Waarom lukt het hem nou niet om 'normaal' te zijn. Hij is boos op zichzelf er rent door het bos, de tranen staan in zijn ogen en daardoor ziet hij Eli de elf niet en botst pardoes tegen haar op. Gelukkig is ze een heel aardige elf, ze ziet gelijk dat Guppy verdrietig is en bij haar komt het hele verhaal eruit. Zij leert Guppy een elfentruc waardoor Guppy weer helemaal blij wordt. Eenmaal thuis weet zijn moeder niet wat ze ziet! Guppy glimt niet, hij straalt!

Om een glimworm als hoofdpersoon te nemen is een fantastisch idee, dankzij zijn lichtbol, die zijn gevoelens heel goed weergeven, wordt het verhaal heel duidelijk en beeldend. Na het voorleesverhaal volgen onder het kopje 'Aan de slag' een aantal vragen die het kind kan beantwoorden. Bijvoorbeeld, wat maakt jou vrolijk? Wat maakt jou boos? Welke kleur geef je dat? enz. Daarbij staat een leuke tekening van de glimworm die je kunt gebruiken bij de vragen. En zo wordt op een heel leuke manier, dankzij het verhaal en de vragen, inzichtelijk gemaakt wat je kunt doen als je hooggevoelig bent en het allemaal teveel op je af komt en zo leert een kind ook weer te stralen!

In het boek staan in totaal tien verhalen die allemaal een thema behandelen, zoals pesten, faalangst, te perfect willen zijn, afgewezen worden, afscheid nemen, nieuwe situaties. - Op de website van Wendy Janssens kun je alle thema's zien. - Dat zijn pittige onderwerpen maar ze worden in een uitstekend hanteerbaar, positief jasje gestoken. In de mooie verhalen worden ook handvatten aangereikt die kinderen in de voor hun geldende situatie kunnen gebruiken. Na elk verhaal volgt een hoofdstukje 'aan de slag' met vragen en tekenopdrachten. De vragen zijn niet dwingend maar speels.

Zelf vond ik het verhaal van de mol erg mooi. Hij graaft een prachtige herinneringsgang vol stralende lampjes voor Gloria Glimworm. Ze kan zelf haar herinneringen toevoegen als ze dat wil.
Ook het verhaal over het kregelige egeltje die steeds zijn stekels opzet is erg leuk. Hij weert met zijn boze stekeligheid elk dier af, totdat hij het vriendelijke zachtaardige, veel grotere, stekelvarken ontmoet...

Wat Wendy Janssens heel knap gedaan heeft, is spelen met de eigenschappen van de dieren, zoals de stekeligheid gebruiken voor een boos egeltje of de bevers die voor Tim, die denkt dat hij dingen niet kan, in heel korte tijd een angstbruggetje laten bouwen én een bruggetje voor vertrouwen.
Het laatste verhaal, over Izzy, het roze ijsbeertje, is het allerliefst, ze is namelijk roze dankzij haar vriendelijke hart, ze straalt liefde en warmte uit. Maar de andere ijsberen vinden als die vrolijkheid en liefde maar niets en langzamerhand wordt ze wit, ze is haar vriendelijke zelf kwijt dankzij het steeds maar moeten aanpassen, gelukkig is er een edelhert (!) die haar weer kan laten gloeien. Dit alles en meer wordt fraai in beeld weergegeven door Katrien Benaets.

Soms ben ik bijna jaloers op de kinderen van nu. Zelf had ik vroeger ook graag zo'n boekje gehad. Wat is het heerlijk dat nu zoveel bespreekbaar is geworden en kinderen dankzij dit soort fantastische boekjes op een heel rustige, prettige, manier kunnen aangeven wat ze moeilijk vinden of wat hun dwars zit.  Het is ook een prima voorlees- en werkboek voor ouders, leerkrachten en begeleiders.

Kijk vooral ook op de website die rond dit boek gemaakt is, daar vind je onder Extra opdrachtplaten, kleurplaten, tips voor andere boeken rond hooggevoeligheid en nog veel meer.

ISBN 9789082488302 | Hardcover | 88 pagina's | uitg. Wendy Janssens | februari 2016
Leeftijd: 11+