Tjerk Noordraven

Toon alleen recensies op Leestafel van Tjerk Noordraven in de categorie:
  Categorie: Recensies 6-9jr

Het nieuwe spookhuis Het nieuwe spookhuis
De Engste Serie Ooit: Deel 1

Er is heel veel aandacht besteed aan de vormgeving van dit boek. De omslag ziet er echt eng uit. Ik weet nog niet zo net of ik zo’n spookhuis binnen zou gaan! Brrr! Als je dan het boek open doet, is daar eerst een zwarte pagina: ‘PAS OP DIT BOEK IS NIET VOOR BANGERIKEN!’ lees je. En als je toch niet bang uitgevallen bent en verder leest, zie je hoe iedere pagina omlijst is met tekeningen van dingen die eng kunnen zijn: een spin in haar spinnenweb, een vleermuis, en die drie paar enge ogen in een spookboom. Maar dat het om ogen gaat ontdek je pas als je het verhaal leest.

Nera is de tienjarige dochter van een spookhuisuitbater. Ze woont op de kermis en helpt ook mee om in het spookhuis van haar vader de bezoekers bang te maken. Daar komen ze immers voor! Maar als ze op weer eens op een kermis staan, blijft het erg rustig. Nera heeft niets te doen. Dan hoort ze een paar jongens praten over een nieuw spookhuis dat echt eng is. Daar is het spookhuis van Nera’s vader niets bij, zeggen ze.
Als ze op onderzoek uit gaat, ontdekt ze dat de griezels in dat nieuwe spookhuis echt zijn! De mummie Toet, de faun Eus en de vampier Dragos, zij leven! En ze worden gedwongen mensen bang te maken. Hun baas, de dwerg Herwald, heeft een driekoppige hond, om wie je niet heen kunt.

Natuurlijk vindt Nera een manier om dat wel te doen - ze heeft een helderziende oma en een interessant boek - en als ze de drie griezels gaat helpen, zijn het ineens geen griezels meer. Maar de hond en de dwerg zijn echt niet van plan om Nera met haar nieuwe vrienden weg te laten komen.
Terwijl Nera probeert haar vrienden te bevrijden, heeft haar vader plannen voor Nera's 'bevrijding'. En de glazen bol van oma blijft ondoorzichtig als het gaat om de toekomst van haar kleindochter.
Allemaal elementen die stof bieden voor veel meer verhalen. Leuk!

Tjerk Noordraven heeft samen met zijn uitgever een prachtig boek gemaakt. De omslag en de illustraties van Esther Malaparte passen helemaal bij het verhaal, en het is voor de doelgroep zeker een fantastisch boek. De thematiek is vriendschap en zelfvertrouwen: ‘Als je echt wilt, dan kun je alles’. Natuurlijk is het spannend, en er een flinke dosis humor aanwezig. De tekst is prettig verspreid over de pagina en het taalgebruik is eenvoudig, in veelal korte zinnen, zodat het ook voor kinderen die wat moeite hebben met lezen dit goed aan kunnen.
Extraatjes vind je op: www.engsteserieooit.nl

Noordraven (1987) werkte ooit in een circus, en had zijn hele leven al ‘iets met boeken’. Na zijn studie Nederlands aan de Radboud Universiteit Nijmegen schreef hij twee non-fictieboeken. Het nieuwe spookhuis is zijn fictiedebuut.
En: het wordt dus een serie! Ik kijk er al naar uit!

ISBN 9789048838103 | Hardcover | 176 pagina's | Uitgeverij Moon | mei 2017
Leeftijd: 9+