Torben Kuhlmann

Toon alleen recensies op Leestafel van Torben Kuhlmann in de categorie:
Torben Kuhlmann op internet:

Armstrong Armstrong

De avontuurlijke reis van een muis naar de maan
Torben Kuhlmann

Met zijn debuut Lindbergh over de muis die een vliegtuig bouwde en als eerste muis non-stop naar Amerika vloog, prijkte Kuhlmann - terecht - bovenaan de boekenranglijsten. "Het afstudeerproject van Torben Kuhlmann is een waar kunstwerk. Zijn fascinatie voor vliegtuigen en bijzondere machines heeft hij verwerkt in een prentenboek waarin de illustraties nog veel meer vertellen dan de tekst..." staat er op de cover van dit boek te lezen.

En nu ligt zijn boek over een andere bezoeker van het luchtruim voor me, getiteld Armstrong naar de man die de eerste stap op de maan zette. Maar wat wij niet weten is dat in 1954 een kleine Amerikaanse muis hem al voor ging! Hoe hij dat voor elkaar kreeg kunnen we lezen én zien in dit boek.

Het begint allemaal met een grote telescoop waardoor de muis elke nacht de sterrenhemel en vooral de door hem zo geliefde maan bekijkt. Alles wat hij ziet schrijft hij op.Tijdens een geheime ontmoeting met andere muizen wil hij over zijn ontdekkingen vertellen maar ze wilden het niet weten. De maan... dat is gewoon een grote gele kaas! Helemaal niet van steen zoals ons muisje beweert.

Teleurgesteld gaat het muisje naar huis maar daar ligt een brief... 'Je hebt gelijk. Kom bij me op bezoek' staat er in de brief met daarbij een toegangskaartje voor Smithsonian. En zo gaat onze muis vol goede moed op reis, op weg naar het museum 'vol mensenontdekkingen'. Maar beneden wacht hem een grote verrassing. Daar is namelijk een museum waar je de geschiedenis van de muizenluchtvaart kunt volgen! Op de afbeeldingen die aan de muur hangen, komen we onze muizenheld uit Lindbergh nog tegen! De oude grijze muis die hem geschreven heeft, vertelt ons muisje alles wat hij weet over de muizenluchtvaart.

Helemaal opgeladen door alles wat hij gezien en gehoord heeft, gaat muis weer naar huis. Daar begint hij te werken aan zijn plan. Hij is namelijk vastbesloten, hij zal de eerste muis worden die op de maan zal landen! We zien het muisje berekeningen maken, lessen volgen op de universiteit (veilig bovenop de lamp) Hij worstelt met het maken van een ruimtepak, hoe moet dat? En hoe komt hij de lucht in? Zijn creativiteit en ideeën zijn ongeëvenaard, overal weet hij wel een oplossing voor te vinden. Hij test steeds alles uit en soms gaat dat goed maar meestal niet. Dan moet onze muis weer helemaal opnieuw beginnen.

Ondertussen hebben mensen lucht gekregen van de plannen van deze geniale muis. Zij willen hem hebben... Er worden zoekacties gehouden, speurhonden ingezet en net op het nippertje kan muis een hen ontsnappen en toch aan zijn geweldige reis beginnen. Zijn achtervolgers vinden alleen zijn tekeningen en berekeningen... met alle latere gevolgen van dien!

Het hele boek is prachtig, prachtig, prachtig. Het is zo bijzonder hoe de uitvindingen en de reis worden weergegeven. Na het voor mij een beetje teleurstellende tweede boek Mollenstad is dit boek weer helemaal top. De mooie terra- en bruintinten geven het verhaal authenticiteit, alsof je in een oud fotoalbum zit te kijken. De uitvindingen van de muis zijn weergaloos, juist omdat hij zulke alledaagse dingen weet te gebruiken en om te bouwen voor zijn doel.

Dit boek wordt weer een bewaarboek, een koesterboek, om nog vele keren uit de kast te pakken en te lezen en te bekijken. Ik geef het een dikke tien.

Bekijk ook vooral het inkijkexemplaar

ISBN 9789051165630 | Hardcover | 128 pagina's | De Vier Windstreken | september 2016