Stephen Hawking

Toon alleen recensies op Leestafel van Stephen Hawking in de categorie:
Stephen Hawking op internet:
  Categorie: Recensies 6-9jr

George 3: De knal in het heelal George 3: De knal in het heelal

Flaptekst:
Annies vader Erik is wetenschapper. Hij heeft een superintelligente computer waarmee je naar de ruimte kunt reizen. Samen met haar buurjongen George heeft Annie al veel avonturen in het heelal beleefd.

Deze keer is Erik betrokken bij een belangrijk experiment in Zwitserland. Het onderzoek richt zich op het ontdekken van het ontstaan van het heelal. Maar een groepje wetenschappers probeert het onderzoek te saboteren. Zullen ze daarin slagen? En aan wiens kant staat Kuijper, die al eerder Eric dwarsboomde in zijn onderzoek? Waarom wil hij zo graag Annie en George spreken?
--
Dit boek is het laatste deel van de trilogie. In de eerste twee delen De geheime sleutel naar het heelal en De schat in het heelal  hebben we al kunnen kennismaken met George die heel milieubewuste ouders heeft. Hij mocht geen vervuilende, stroomverslindende computer of gameboy maar wel een varken, Freddie. Dankzij Freddie die door een gat in de heg wandelde heeft hij Annie, zijn buurmeisje leren kennen. Erik, haar vader, is wetenschapper en weet alles over het heelal. George vindt het geweldig en vooral Kosmos, de superintelligente computer, is heel bijzonder. Kosmos kan een venster maken waardoor je het heelal binnen kunt stappen en reizen kunt maken. Daardoor leren ze heel veel over het heelal. Ze bezoeken zelfs Mars. Natuurlijk wil iedereen wel zo'n apparaat als Kosmos. Ene dr. Kuiper is er erg in geïnteresseerd en deinst nergens voor terug om Kosmos in zijn bezit te krijgen. Daardoor komen Erik, Annie en George in groot gevaar.

Dit laatste deel van de trilogie begint met Freddie, die van lief, klein varkentje is uitgegroeid tot een enorm groot varken die niet meer in de achtertuin paste. Hij is naar de kinderboerderij gebracht maar is daar door de drukte erg ongelukkig. De kinderen vragen aan Kosmos of hij een mooie woonplek voor Freddie weet, en dat weet hij... hij adviseert de kelder van de universiteit Foxbridge. Als hij de kinderen via het venster de plek laat zien, blijkt dat er net een geheime bijeenkomst gehouden wordt van GETZ (Geen Extra Toegevoegde Zwaartekracht). Zij zijn tegen het Zwitserse project met de deeltjesversneller waar vader Erik ook aan meewerkt. Ze denken dat dat daardoor het heelal vernietigd zal worden. GETZ zet alles op alles om het werk van Eric in een kwaad daglicht te stellen. Eric moet voor Orde van Wetenschappers verschijnen omdat hij een uitstapje naar de maan heeft gemaakt via Kosmos en het venster open had laten staan zodat George hem kon volgen. Dit is natuurlijk tegen alle regels in. Ook dat de kinderen Kosmos gebruikt hebben om een woonplek voor Freddie te zoeken is natuurlijk niet waarvoor Kosmos gemaakt is.
Voordat Erik naar de Orde van Wetenschappen vertrekt geeft hij George de hamster Poekie, die eigenlijk ook een supercomputer is, en zijn ruimtepak. Via Poekie zoekt dr Kuiper contact, Erik is in groot gevaar en hij wil hen helpen. Maar kunnen Annie en George hem deze keer wél vertrouwen gezien zijn akelige gedrag in voorgaande tijden?
Naast al deze perikelen heeft George ook erge moeite met Victor, de schoolgenoot van Annie's nieuwe school. Waarom moet hij nu overal bij zijn. Hij wil veel liever met Annie alleen alles ondernemen.

Het is een vlotgeschreven, boeiend en interessant verhaal. De zwart-wit illustraties van Elly van Hees bij het verhaal over George en Annie zijn erg humoristisch en toevoegend.
De supercomputer Kosmos is bijna een mens, hij denkt zelf, zoekt oplossingen, is gevoelig voor complimentjes en soms chagrijnig. Dat maakt het verhaal luchtiger. Het hele verhaal is overigens goed van toon en ondanks de moeilijke materie heel interessant, prettig en soms ook humoristisch.
Er wordt ook heel veel uitgelegd in ingevoegde kaders doorheen het boek. Er staan schitterende (NASA) ruimtefoto's, weetjes van wetenschappers, duidelijke afbeeldingen en tekst die precies verbeelden of vertellen waar Erik, dr. Kuiper, Kosmos of George en Annie het over hebben.  Voor kinderen én volwassen die geïnteresseerd zijn in wat zich in het heelal afspeelt is dit boek echt een aanrader. En ben je daar niet in geïnteresseerd dan is het evengoed een heel leuk, bijzonder en spannend boek.

ISBN 9789049924676 | Hardcover | 224 pagina's | Uitgeverij Pimento | december 2011
Uitstekend vertaald door Aimée Warmerdam | Leeftijd: 9+

© Dettie, 05 maart 2012