Santa Montefiore

Toon alleen recensies op Leestafel van Santa Montefiore in de categorie:
  Categorie: Recensies 6-9jr

De Koninklijke Konijnen van Londen De Koninklijke Konijnen van Londen

illustraties: Kate Hindley
tekst: Santa Montefiore & Simon Sebag Montefiore

Zeven jaar geleden, toen Sacha, de zoon van het schrijversechtpaar zes was, kon hij op een avond niet slapen. 'Denk aan iets waarvan je houdt,' zeiden zijn ouders. 'Konijnen,' zei hij. 'Waar wonen ze? vroegen ze. 'Onder Buckingham Palace,' was het antwoord en zo is het idee voor dit boek ontstaan. Al snel bouwden ze in gedachte een bijzondere wereld rond de Koninklijke Konijnen van Londen. Elke keer verzonnen ze er iets nieuws bij en uiteindelijk mondde het uit in dit fantasierijke boek waarvan de hoofd'persoon' Shylo Tawny-Tail is, een mager, verlegen, klein konijntje, met smalle schoudertjes en een rood ooglapje om zijn loensende oog te corrigeren.

Het verhaal begint met de bezoeken van Shylo aan Horatio, het grote, oude, geleerde konijn die aan de andere kant van het bos woont.  De bezoeken aan de grote ram zijn door zijn moeder streng verboden maar Shylo's nieuwsgierigheid wint het van de boze dreigingen van zijn moeder. Horatio heeft namelijk heel veel boeken en leest er elke keer uit voor. Ze zijn nu bezig in "De opkomst en ondergang van het grote Konijnenrijk" en Shylo is heel benieuwd naar de verdere verloop van het verhaal over de Konijnen van de Ronde Tafel, die zich later omdoopten tot de Koninklijke Konijnen van Londen en in een enorme burcht onder Buckingham Palace wonen.
Horatio vertelt dit keer over de Meute, de honden die in de kennel van het paleis wonen. Zij vormen een grote bedreiging voor de Koninklijke Konijnen, Horatio heeft ze zelf meegemaakt... Shylo vindt het maar een eng verhaal. Hij weet dan nog niet dat hij binnen afzienbare tijd zelf, in levende lijve, deze felle jachthonden zal aanschouwen, dankzij een aanvankelijk  schijnbaar onschuldig voorval.

Als Shylo namelijk weer eens naar Horatio op weg is, blijkt dat zijn grote, sterke broer Maximilian hem achterna is gelopen. Omdat Shylo niet wil dat  Maximilian achter zijn bezoeken aan Horatio komt, verstopt hij zich en zo komt het dat Shylo een gesprek hoort dat niet voor zijn oren bestemd is. Het gaat over hun geliefde koningin! Hij hoort dat ze haar willen fotograferen in haar nachtjapon en die foto's daarna verkopen aan de roddelpers... Dat mag niet gebeuren!
Shylo gluurt vanuit zijn schuilplaats in de richting van de stemmen en ziet drie, dikke, opgeblazen, louche ratten staan, het zijn de Papa Ratzi!
Als ze weg zijn rent hij gauw naar Horatio en vertelt het verhaal.

Horatio weet precies wat er moet gebeuren. Shylo moet naar de burcht van de Koninklijke Konijnen om ze in te lichten over dit vreselijke plan! Maar dat is wel een heel lange, zware en riskante reis.  Is de kleine Shylo wel sterk genoeg om alle gevaren onderweg te weerstaan? Zal hij wel op tijd in Londen zijn om die akelige plannen van de Papa Ratzi te voorkomen?
Ondanks alle bedenkingen en de bibberpoten van Shylo gaat hij toch dapper op weg en stapt daarmee zijn spannende avontuur in...

Al met al is het een fantastisch verhaal geworden en je leeft helemaal mee met het kleine konijn die in een voor hem heel onbekende en niet ongevaarlijke omgeving terecht komt. Het is echt genieten.
Maar niet alleen het verhaal is de moeite waard, ook het boek zelf, de uitvoering, heeft veel meer te bieden dan een doorsnee kinderboek. De cover is voorzien van prachtige afbeeldingen en doet heel koninklijk aan, mede dankzij de glanzende goudkleurige letters die de titel en de schrijvers weergeven. Het boek is fraai gebonden en heeft zelfs een goudgeel leeslint, wat toch altijd een erg prettig extraatje is.
De tekst is afgedrukt in een donkergrijs erg mooi en verfijnd lettertype en de bijzondere zwart-wit afbeeldingen verheffen het geheel tot grote hoogte.  Alles bij elkaar, het verhaal én de afbeeldingen, is pure Klasse (met een hoofdletter!)

ISBN 9789077330340 | Hardcover | 152 pagina's | Van Holkema & Warendorf | oktober 2016
Vertaald door Hanneke van Soest | leeftijd 7+

© Dettie, 18 december 2016