Toon alleen recensies op Leestafel van Sharon Creech in de categorie:

schrijven geen gedichten.

Meisjes wel”

Zo begint dit boek. Maar ondanks dat het dus eigenlijk meidenwerk is doet Jack, in een correspondentie met zijn juf, tóch een poging, en schrijft hij zijn eerste gedicht;

“Geprobeerd.
Gaat niet.
Hoofd leeg”.

De juf, juf Strechberry, is er één waarvan je acuut wenst dat je er vroeger ook zo eentje had, of dat jouw kind er zo eentje heeft. Ze zet gewoon door. Ze verleidt de klas met mooie toegankelijke gedichten, en als reactie op die gedichten krijgt ze Jack tóch aan het schijven. Anoniem, dat wel. Na lang aandringen, mogen zijn gedichten ook in de klas op het prikbord opgehangen worden, op mooi gekleurd papier, en gaat Jack zelfs aanwijzingen geven over de regelruimte die zijn gedichten mooier zou doen uit komen. Maar zijn naam mag er nog niet onder.

Iedere keer als de juf een nieuw gedicht voorleest, gebruikt hij iets van dat gedicht in zijn eigen gedichten. En al dichtend vertelt Jack beetje bij beetje zijn verhaal. Zijn verhaal over zijn hond Sprint. Een treurig verhaal, waar ik hier niet te veel over zal vertellen.

Op een dag leest de juf een gedicht voor van Walter Dean Myers. Een gedicht wat onze Jack dwars in zijn hart raakt. Het mooiste gedicht ooit, vindt hij het. Naar aanleiding van dat gedicht schrijft hij óók een gedicht. Een gedicht dat geheim moet blijven, want hij heeft wel heel veel woorden van meneer Walter Dean Meyers gebruikt. Maar de juf legt hem uit dat meneer Walter Dean Myers niet iemand is die snel boos wordt op een jongen die een paar woorden van hem gebruikt. Dat je dan geïnspireerd bent door iemand, en dat als je dat er boven zet het gewoon mag. En sterker nog , dat je meneer Dean Meyer ook gewoon kunt schrijven om te vertellen hoe mooi je zijn gedicht vind. En kunt vragen of hij misschien een keer op school wil komen, als hij het misschien niet te druk heeft met schrijven van woorden, en de telefoon die rinkelt, en de fax die loopt, en de rekeningen die binnen stromen, of de elektriciteit die uit valt, of de auto die naar de garage moet. Die brief wordt geschreven. Al had de juf er niet bij verteld dat je dan soms wel máánden wachten moet op antwoord.

Soms komt er een boek op je pad wat je metéén weer wilt herlezen, en wat je aan iedereen aan wilt bevelen, of cadeau wilt geven. Dit is zo’n boek. Het ziet er mooi uit, de taal is mooi, het ontlokt een glimlach, het ontroert, en tussendoor krijg je ook nog mooie poëzie te lezen. Geschikt voor volwassenen. Geschikt voor kinderen. Alles klopt. Lees dit boek, koop dit boek, leg het op je nachtkastje voor als het niet slapen kunt, lees het samen met je kind. Lees dit boek. Herlees dit boek!

ISBN 9789076347455 | Hardcover | 90 pagina's | Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren | september 2008
Bekroond met een Zilveren Griffel 2007 | Vertaald uit het Engels door Michéle Bernard. | Leeftijd: 9+

© Willeke, 07 september 2011