Patricia David

Categorie: Recensies 6-9jr

Juffrouw Verdorie en de verdwenen Stradiraarus Juffrouw Verdorie en de verdwenen Stradiraarus

Juffrouw Verdorie is een gepensioneerde onderwijzeres en een grote fan van Gautier Snaar, de beroemde violist. Ze kan haar geluk niet op als ze een kaartje wint voor een concert van hem in Antwerpen. Ze neemt zich voor hem persoonlijk te ontmoeten en Verdorie zal Verdorie niet zijn als haar dat niet zou lukken. Ze koopt een prachtige bos rode rozen en na afloop van het concert zoekt ze hem op in zijn kleedkamer. Gautier is vreselijk uit zijn humeur, er zat iemand ontzettend vals mee te zingen bij Diatolore... Verdorie houdt wijselijk haar mond, want dat was zij. Ze vertelt dat ze een slechte plaats had en krijgt het voor elkaar Gautier weer een gratis kaartje te ontfutselen, ze mag zelfs backstage, achter de schermen, meekijken.

De volgende dag vertelt ze dat vol trots aan haar grote vriend, de bakker. Als het zover is gaat ze vroeg op pad. Ze wil alles meemaken, maar Gautier is er niet, die komt pas later hoort ze van de materiaalmeester. Deze vertelt haar ook dat Gautiers viool een echte Stradiraarus is die honderdduizenden euro's waard is. Gautier is gek op zijn viool en bewaakt hem zorgvuldig.

Juffrouw Verdorie ontdekt dat haar idool eigenlijk helemaal niet zo aardig is. Ook tegen haar is hij een bullebak.
Dan blijkt dat de rookmachine stuk is en de man die voor rook moet zorgen is ziek. Natuurlijk wil Verdorie helpen en zo komt het dat zij voor de rook mag zorgen tijdens het orkest... Maar dat gaat helemaal mis, Verdorie denkt dat de boel in brand is gevlogen en begint heel hard Brand! Brand! te schreeuwen. Iedereen is in paniek. Gelukkig is er geen brand maar... dan blijkt dat de Stradiraarus is gestolen! Gautier Snaar is woedend maar ook heel verdrietig, zo'n viool zal hij nooit meer kunnen kopen. Eerst wordt Juffrouw Verdorie verdacht van de diefstal maar Gautier gelooft dat ze onschuldig is. Hij huurt haar zelfs in om de viool te terug te vinden.
Doortastend als Juffrouw Verdorie is neemt ze gelijk het initiatief om deze diefstal tot op de bodem uit te zoeken. Dit zeer tegen de zin van de politie, die vinden haar maar een raar en lastig mens. Wat juffrouw Verdorie niet weet is dat ze met een gevaarlijke, gemene dief te maken heeft, het wordt nog heel spannend...

Dit is het vierde boek over juffrouw Verdorie maar voor mij het eerste boek dat ik over haar avonturen gelezen heb. Het is een heerlijk vrolijk en humoristisch verhaal. De bijdehandte Verdorie is nergens bang voor en gaat geen situatie uit de weg. Zo krijgt ze veel voor elkaar maar weet zich daardoor ook in lastige, spannende situaties te werken. En wie gelooft nou zo'n mevrouwtje die alles beter weet? De grappige woordspelingen en namen van de personages maken het boek zo leuk. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt.

ISBN 9789044809862 | Hardcover | 102 pagina's | Clavis Uitgeverij | februari 2009
Leeftijd: 8+

© Dettie, 15 april 2009