Nico De Braeckeleer

Categorie: Recensies 6-9jr

De paardenprinses De paardenprinses
Manon op de manege: Deel 1

Manon stelt zich voor: twaalf jaar is ze, en dol op paardrijden, paardrijden en o ja... paardrijden. Ook van andere dieren houdt ze – behalve van kakkerlakken – en ze knuffelt graag met haar huisdieren, Pluisje de poes en Snif en Snaf de konijntjes. Ze vertelt over haar jongere zusje, Myrthe, die helemaal niet van paarden houdt – onbegrijpelijk!- en over haar vader Dennis, die in zijn eentje voor zijn dochters zorgt nadat zijn vrouw overleden is.
Dan stelt ze de mensen voor die net als zij dol op paarden zijn: Saskia, de eigenaresse van de manege en haar vriendinnen. Met hen beleeft zij haar eerste avontuur.

Saskia heeft namelijk bedacht om een echt ponykamp te organiseren! Manon is meteen razend enthousiast, al wordt dat wel een beetje getemperd doordat de zoon van Saskia, Daan, het niet zo zit zitten. Hij verwacht natuurlijk dat hij moet helpen en dat er alleen maar meisjes zijn. Daan is maar een jaar ouder dan Manon, hij rijdt ook paard, maar is natuurlijk niet zo romantisch aangelegd. Roskammen doet hij omdat het nodig is voor het paard, niet omdat hij daar van geniet.
Er zijn nog allerlei problemen voor dat kamp echt begint, maar als het van start gaat, is Manon van de partij. Zij heeft een speciaal gevoel voor paarden, zegt Saskia, en misschien is dat wel zo. Zij lijkt inderdaad haar paard beter aan te voelen dan de andere meisjes dat van hen. Maar die zitten ook nog niet zo lang op les, dus misschien ligt het daar wel aan?

Er zijn twaalf meisjes op het kamp – Daan heeft het er maar moeilijk mee! Natuurlijk is Amelie er, Manons vriendin. Maar ook Febe is er, en die denkt dat ze heel wat is. Of dat ook zo is?
Er is ook nog ruimte voor wat romantiek: het lijkt wel of de vader van Manon een oogje heeft op Saskia! Nou, haar wil Manon wel als nieuwe moeder, dus als ze er voor kan zorgen dat die twee elkaar wat beter leren kennen, dan wil ze dat wel doen. En Amelie helpt. Hm, van de wal in de sloot misschien? Zij is nogal een doordouwer...

Overal vind je hoefijzers terug: onderaan de pagina, op de binnenkant van de omslag. Een echt paardenboek! Het verhaal is ook geschikt voor kinderen die geen paardenliefhebbers zijn, natuurlijk is het dat, waarom zou je alleen maar over je eigen liefhebberijen lezen! Toch is het waarschijnlijk zo dat het boek vooral in de smaak valt van de ware paardenmeisjes. Er wordt namelijk erg veel tijd aan de verzorging besteed, ook al is er een omlijstend verhaal over liefde, vriendschap, en wat daar bij hoort.

Nico De Braeckeleer is een veelzijdig schrijver. Hij schrijft griezelverhalen, bijvoorbeeld over vampiers. Hij schrijft een reeks voor meisjes, ‘Hartsvriendinnen’, dat gaat over de vriendschap en alles wat daar mee samen hangt – van drie meisjes; hij schrijft in de serie Boe!Kids voor jongere kinderen, of voor kinderen vanaf 13 jaar en ouder.

ISBN 9789059242609 | Hardcover | 128 pagina's | Uitgeverij Bakermat | oktober 2016
Leeftijd: 9+

© Marjo, 13 december 2016

De tijdsring De tijdsring
Boe!kids

Tovenaar Kol, de vader van Pas tovert mooie griezelfilms. De Boe!kids zijn er gek op. Pas wil ook wel films maken. Onderweg naar huis lopen ze druk over de film te praten en ze zien daardoor niet dat het monstertje Mo in de boom zit. Hij heeft een gruwelijke hekel aan de Boe!kids en wil ze alle 6 laten verdwijnen met het verdwijnpoeder dat hij bij zich heeft. Dan is hij tenminste voor altijd van die vreselijke kinderen af!
Maar zijn plan mislukt doordat Mol, de kat van Pas, hem laat schrikken. Hij laat het zakje vallen en ondertussen dwarrelt de meeste poeder de lucht in. De Boe!kids hebben geen idee aan welk drama ze ontsnapt zijn en nemen vrolijk afscheid van Boe die naar het feest van zijn grootmoeder Moemoe Boe gaat. Ze wordt 500 jaar en dat betekent dat ze voorgoed vertrekt naar Fantomalia.

Ondertussen zijn de andere kids naar hun boomhut gelopen waar agent Sil de Slak hen opwacht. Hij heeft een klus voor ze. Er is een inbreker in het dorp die slaappoeder gebruikt. Sil heeft de hulp van de Boe!kids nodig om die ellendige inbreker op te sporen en in te sluiten. De kids vinden het heerlijk zo'n opdracht te krijgen en de volgende ochtend staan ze te trappelen om op onderzoek uit te gaan.

Maar Boe heeft ook een leuk nieuwtje. Zijn Moemoe heeft hem als afscheid een schatkaart gegeven. Boe moet op zoek naar de ring van Tempoes Foegit. Als hij die vindt, kan hij via de ring met Moemoe praten! - Achteraf blijkt dat hij met de ring ook de tijd zestig tellen kan stilzetten. - Volgens de kaart ligt de ring op het kerkhof verborgen. De Boe!kids besluiten dat Pas en Boe naar het kerkhof gaan en Pier, Nes, Mie en Wolf gaan zoeken naar de dief. Zo gezegd zo gedaan. Het akelige monstertje Mo komt een tijdje later achter het bestaan van de ring en hij zal en moet het ding hebben! Vanaf die tijd zit hij de Boe!kids nog meer dwars...

Dit fantasierijke verhaal heeft wel wat weg van de avonturenboeken over De vijf van Enid Blyton. Ook daarin lossen een groep kinderen allerlei mysteries op. In dit boek is er alleen geen sprake van kinderen maar van monstertjes. Pas is leerling tovenaar, Boe is een beetje bang spookje, Mie is een mummie die steeds struikelt over haar verband, Pier is de vampier inclusief mooie paarse cape, Nes, het vriendinnetje van Pier is een klein Loch Nes monstertje en Wolf is natuurlijk een weerwolfje. Ze hebben allemaal hun specialiteiten en daar wordt in de verhalen rond dit groepje ook regelmatig gebruik van gemaakt waardoor de verhalen lekker apart worden.

De verhalen zijn redelijk spannend maar niet zo dat je al nagelbijtend op het puntje van je stoel zit. Ze zijn gewoon heel vlot verteld en plezierig om te lezen.
De zinnen in dit AVI E5 boekje zijn niet al te ingewikkeld maar het is wel een, erg leuk, volwaardig leesboek. Kinderen zullen erg genieten van de avonturen van dit stelletje grappige, vriendelijke monstertjes.

ISBN 9789462340947 | Hardcover | 146 pagina's | Uitgeverij Abimo | februari 2014
Leeftijd: 8+ | AVI E5

© Dettie, 24 augustus 2014