Mélanie Rutten

Categorie: Recensies 6-9jr

Nooit meer bang Nooit meer bang

Soms zijn er boeken die je nauwelijks kunt beschrijven, je weet precies wat bedoeld wordt, precies wat er weergegeven wordt maar om dat te beschrijven, dat is moeilijk. Dit boek zou ik eventueel met één woord kunnen samenvatten. En dat woord is liefde. Geen sentimentele, zoete, roze wolkjes liefde maar een echt houden van, geven om.

Het gaat over een liefde die iemand voor een kind voelt en liefde dat het kind voor zijn opvoeder voelt. Een liefde die iemand verder helpt, een onzelfzuchtige liefde. Een liefde die bescheiden op de achtergrond blijft of een liefde die geuit wordt in boosheid, juist vanwege het enorme houden van anderen. Een liefde om anderen te onderwijzen, te leren, te stimuleren. Een liefde die goed is.

Dat vind je allemaal terug in dit verhaal over een wijze hert en een klein konijn. Over een soldaatje dat zo boos is en een kat die maar niet verder komt met zijn droom, over een boek dat elke dag wijze of nieuwe woorden tot zich neemt. Over een ei dat uit zijn nest is gevallen maar toch niet verlaten wordt. Over een beer, die waakt en dans en zorgt voor alles en iedereen.

Allemaal zijn ze min of meer verbonden met elkaar en helpen ze elkaar verder om zichzelf te overwinnen. Het lieve, wijze hert is bang konijntje kwijt te raken maar weet dat hij het konijntje juist moet loslaten wil hij het behouden. Het konijntje weet dat hij moet leren op eigen benen te staan maar dat het hert er altijd voor hem zal zijn. Het soldaatje weet dat boosheid niet bij hem past, daarom verschuilt hij zijn gezicht achter een helm, maar soms moet die boosheid er even zijn om iets te verwerken, en dan verdwijnt dat boze gezicht en kan de helm weer af. Het ei wordt gekoesterd en voorzichtig behandeld totdat zijn huis is teruggevonden. Het boek weet dat hij altijd zal blijven leren, dat er altijd iets nieuws te ontdekken valt. En dan is er de beer, de zachtaardige, bescheiden lieve beer, die al zoveel geleerd heeft, beer weet wat al die anderen nodig hebben en op zijn lieve manier zorgt ze ervoor dat iedereen dat krijgt. Het is beer die als een schaduw op de achtergrond alles en iedereen koestert. Beer en hert herkennen elkaar...

Meer moet er niet over dit boek gezegd worden. Dit verhaal met zijn prachtige afbeeldingen moet je zelf langzaam tot je nemen en keer op keer lezen tot je het helemaal tot in je tenen opgenomen hebt. Dan is het goed, dan is het (voor)lezen voor een kind goed, dan is alles goed.

ISBN 9780994109811 | Hardcover | 56 pagina's | Uitgeverij Book Island | oktober 2014
Afmeting 280 x 215 mm Vertaald door Katelijne De Vuyst leeftijd 6+

© Dettie, 09 november 2014