Toon alleen recensies op Leestafel van Marianna van Tuinen in de categorie:
Marianna van Tuinen op internet:

Ando en de gouden bal Ando en de gouden bal
Voor kinderen en volwassenen

Op een mooie dag vindt Ando een gouden bal.
Dagelijks oefent Ando urenlang met gooien en vangen en leert geweldig goed jongleren.

Zo begint het verhaal over Ando. Hij is zo goed dat hij uit zijn dorp trekt en meereist met een dansgroep. Alle belangstelling gaat naar de kleine Ando uit en na een tijdje reist hij daarom alleen verder. Hij reist de hele wereld rond en wordt erg beroemd. Mensen worden heel blij als ze Ando zien jongleren. Hij maakt andere mensen gelukkig dankzij zijn talent. Maar Ando wordt ouder en ouder en op een dag hebben Ando's armen de kracht niet meer om de ballen op te gooien... Hij valt...  Ando glimlacht want iemand heeft de gouden bal opgevangen, Ando weet nu dat de bal in goede handen is.

Het verhaaltje is naar een Italiaanse legende zoals we voorin het boek kunnen lezen. Het toeval wil dat ik deze ontroerende legende ken, in de legende heet de zeer arme jongen Giovanni en schminkt hij zich als clown tijdens zijn optreden. De legende is in het Nederlands getiteld 'De clown van God'. Persoonlijk denk ik dat de legende in dit boekje niet helemaal tot zijn recht komt. In de legende heeft Giovanni allemaal gekleurde ballen en als hij ze snel opgooit lijken ze op een regenboog. En dan roept Giovanni... en nu... de Zon in de Hemel! en voegt de gouden bal toe.
De kreet wordt  in dit boekje ook toegepast maar je denkt dat het gewoon is omdat de bal van goud is. De magie die Giovanni in de legende weet op te roepen komt niet uit de verf in de tekst van dit boekje. De tekst is namelijk wel érg summier en de zinnen hadden in mijn ogen wel iets vlotter en vloeiender gemogen. Het is dat ik de afloop van deze mooie legende ken maar wist ik die niet dan zou het eind van het verhaal in dit boekje bij mij vraagtekens oproepen.

Maar dan de afbeeldingen... die maken alles goed.
Elke illustratie is een schilderijtje op zich en er is zoveel moois en leuks op te zien. Op een van de eerste afbeeldingen zie je Ando jongleren met allerlei soorten fruit én de gouden bal op een plein. Er staat allemaal mensen te kijken zoals een vrouw met groen punkhaar en knalroodgele kousen aan, maar ook een vrouw in burka, een Indiaan met kindje, een krom vrouwtje met wandelstok, een man met een fez, enz. Je wordt vanzelf vrolijk als je dit ziet. Ook het optreden van de dansgroep is prachtig afgebeeld. Marianna van Tuinen heeft een speciale, eigen techniek die heel prettig en speels om te zien is. Ze heeft ook al enorm veel boeken geïllustreerd zoals te zien is op haar website.

Dit boekje is netjes verzorgd en heeft een glanzende cover met daarop een mooie afbeelding uit het boek.
Het is wel jammer dat het boek in paperback en in zo'n klein formaat uitgegeven is. De afbeeldingen zijn zo de moeite waard, die verdienen het om groter afgedrukt te worden in een mooi hardcoverboek. Een idee voor een volgende druk? Dan maar iets meer betalen voor het boek, de illustraties zijn het waard. Om enkele van deze fraaie afbeeldingen te bekijken zie het inkijkexemplaar

Leeftijd: Vanaf 7 jaar (maar ook voor volwassen)

ISBN 9789098542878 | Paperback | 30 pagina's | Uitgeverij Elikser | maart 2011
Afmeting: 14 x 21 cm. | Leeftijd: 7+