Lauren St. John

Toon alleen recensies op Leestafel van Lauren St. John in de categorie:
Lauren St. John op internet:

De verdwaalde dolfijn De verdwaalde dolfijn

We kennen Lisa nog van de witte giraf, Jemmy, die in het gelijknamige boek haar grote vriend werd. Dat is-ie nog steeds natuurlijk. Lisa woont nog steeds met haar grootmoeder in het natuurreservaat.

In dit tweede boek vallen we meteen met de deur in huis: Lisa gaat met de klas een zeereis maken om de Sardine Run te zien, dat zoals de juf uitlegt een van de indrukwekkendste natuurverschijnselen op aarde is. Elk jaar in juni en juli verlaten miljoenen sardines de Agulhas zandplaat aan de westkust van Afrika. Ze achtervolgen hun belangrijkste voedselbron, het plankton, dat door de koude golfstroom wordt weggevoerd naar het oosten. De sardines gaan dan al etend achter het plankton aan, maar wat het nu zo speciaal maakt is dat de vissen op hun beurt weer achtervolgd worden door etende dolfijnen, haaien en Kaapse jan-van-genten. Stel je dat eens voor! Zo'n schoolreisje wil ik ook wel maken! Lisa ook, maar als ze hoort dat ze het water in moet wordt ze panisch, en krijgt ze nachtmerries die over haaien gaan. Ze zegt maar niets, maar als ze er onderuit zou kunnen?

De dag voor ze op reis gaan neemt haar grootmoeder haar mee naar het strand. Het is er niet druk, en als ze een wandeling maken zijn zij de eersten en de enigen die de dolfijn vinden. Aangespoeld. Wie 'de witte giraf' gelezen heeft, weet dat Lisa de gave heeft om dieren te genezen, en dat doet ze dus.
Die nacht gaat ze ondanks het verbod van haar grootmoeder nog een nachtelijke rit maken op Jemmy, om de grot te bezoeken. Daar treft ze Grace, de 'tovervrouw', en ziet ze nieuwe schilderingen op de muur. Grace weet haar nog een plantje mee te geven, en vooral ook goede raad. Dan is het voorspel voorbij, we weten (weer) wat voor meisje Lisa is en we gaan graag met haar op avontuur, de oceaan op. Dat het een zeer spannend avontuur wordt zal niemand verbazen. Een ongeluk met allerlei verwikkelingen tussen de betrokken kinderen. En een akelig plan van mensen die alleen maar op geld uit zijn moet verhinderd worden, want het is zeer dolfijnonvriendelijk.

Natuurlijk spelen dieren een grote rol, en met name dat maakt dit boek erg leuk voor kinderen. Het is wel een behoorlijk dik boek, 270 pagina's, maar je raakt er aan verslaafd. Er komen nog twee boeken in deze serie namelijk. Ik ben benieuwd wat Lauren St. John nog meer weet te verzinnen, want tot nu toe zijn haar boeken gerelateerd geweest aan haar eigen ervaringen. Maar helaas zijn er te veel dingen op te noemen die de natuur bedreigen en haar doel is om die aan de kaak te stellen.
Het boek zal worden verfilmd.

ISBN 9789026124280 | Hardcover | 270 pagina's | Uitgeverij De Fontein | mei 2009
Leeftijd: 9+