Jette Schröder

Toon alleen recensies op Leestafel van Jette Schröder in de categorie:
Jette Schröder op internet:

Lieke in de hoofdrol Lieke in de hoofdrol

De meester op school vertelt dat ze met de hele klas een toneelstuk zullen gaan opvoeren vlak voor de kerstvakantie. Ze mogen allemaal meedoen, er komen audities voor de hoofdrollen. Lieke krijgt hem! Maar:

‘Zou zij ook huilen als Eva de hoofdrol had gekregen? Nee, Lieke denkt van niet. Ze zou blij zijn voor haar vriendin. Maar Eva is niet blij voor Lieke. Ze kijkt zelfs een beetje boos Liekes kant op. Of verbeeldt ze zich dat nou?

Dat verbeeldt Lieke zich niet. Ze waren dikke vriendinnen, Eva en Lieke, bij elkaar in de klas, samen naar school lopen en na school samen dingen ondernemen. Maar nu is dat ineens voorbij. Lieke is verdrietig, maar gelukkig is er Sam. Ze vindt die jongen, die net nieuw is in de klas, aardig. Hij houdt zich het liefst afzijdig van de anderen en zit altijd te tekenen, ziet Lieke. Met het toneelstuk wilde hij ook niet meedoen. Alle kinderen hebben een rol, maar Sam niet. Gelukkig weet Lieke daar wel een oplossing voor!

Dit is het hoofdgedeelte van het verhaal. Maar er gebeuren nog een heleboel andere dingen in een klas vol kinderen, die natuurlijk allemaal anders zijn. Er is bijvoorbeeld een jongen die altijd dwars ligt en anderen pest. Er is een jongen die erg druk is, en niet stil kan zitten. Bij elkaar genoeg stof om meer boekjes te maken over Lieke en haar vrienden, en die komen dan ook.  Zie http://wijzijnvriendinnen.nl

Het verhaal wordt regelmatig onderbroken door pagina’s als uit een vriendinnenboekje, er staan leuke kleine tekeningetjes in. Ik weet zeker dat kinderen dit graag zullen lezen.  Het debuut van Jette Schröder laat zien dat ze kan schrijven. Het had wat minder vol gemogen, zeker als andere thema’s nog aan de orde zullen komen in komende boeken, en eigenlijk liever ook wat minder duidelijk gericht op meisjes, maar verder is het een prima leesboekje.

ISBN 9789021673332 | Paperback | 80 pagina's | Uitgeverij Ploegsma | juli 2014
Leeftijd: 7+

© Marjo, 25 mei 2015