Jakob Martin Strid

Toon alleen recensies op Leestafel van Jakob Martin Strid in de categorie:
Jakob Martin Strid op internet:
  Categorie: Recensies 6-9jr

Het ongelooflijke verhaal van de megagrote peer Het ongelooflijke verhaal van de megagrote peer

Het ongelooflijke verhaal van de Mega grote peer is een humoristisch, avontuurlijk en spannend verhaal voor kinderen. Maar ook als volwassene zul je genieten tijdens het voorlezen, gewoon omdat de sfeer wisselend is en de vele prenten uitnodigen tot bekijken. De opmaak van het boek is al lekker “rommelig.” Soms staat de tekst keurig boven of onder een prent,maar vaak staan er ook kleinere stukken tekst tussen de prent door. Hoewel je zou verwachten dat dit misschien het leesgemak verstoort, is niets minder waar.Tijdens het voorlezen heb ik er geen enkel probleem mee. Het lettertype is stoer en vetgedrukt, wat voor kinderen misschien wat minder prettig te lezen is. Maar door de hoeveelheid tekst is het toch vooral een voorleesboek.

Het verhaal begint gemoedelijk met burgemeester Jeronimus Bergstroom Severijn Olsen (lekker makkelijk afgekort tot JB) die verdwenen is, waardoor loco-burgemeester Kwast de baas in de stad geworden is.

Vrienden Mitcho (een kat) en Sebastiaan (een olifant) zijn aan het vissen en doen wel een heel bijzondere vangst. Het is een fles met een brief er in. Wanneer ze naar huis gaan om de brief te lezen, blijkt dat het een brief van hun eigen JB is. Hij woont al een jaar op het Mysterieuze Eiland. Er zit een zaadje verpakt die ze moeten planten om te begrijpen waar JB is.

Niets vermoedend planten ze het zaadje in de tuin, maar die nacht gebeurt er iets vreemds… Het zaadje groeit en groeit en Sebastiaan en Mitcho horen allemaal vreemde geluiden uit de tuin komen. De volgende ochtend blijkt dat het zaadje uitgegroeid is tot een reusachtige peer. Uiteraard komt de hele stad er op af, want zo’n grote peer trekt de aandacht.

Loco-burgemeester Kwast vindt dat de peer te groot is en hij eist dat deze wordt verwijderd. Echter is er een probleem, de peer is veel te zwaar om zo maar even weg te halen…

Deze grote peer neemt een belangrijke rol in het verhaal, het wordt de basis van de zoektocht naar JB en het Mysterieuze Eiland. Een avontuur dat zeker niet zonder gevaar is, want er zijn verschillende gevaren die getrotseerd moeten worden, voordat ze ook maar in de buurt van het eiland kunnen komen. De grote vraag is natuurlijk of ze dat gaan redden!

Het ongelooflijke verhaal van de mega grote peer is puur fantasie. Spanning en humor wisselen elkaar af en je blijft al snel lezen in dit boek, alleen maar omdat je wilt weten hoe het afloopt. Absoluut een boek dat voor veel voorleesplezier zal zorgen en waar je keer op keer van kunt genieten!

ISBN 9789048814152 | Hardcover | 106 pagina's | Uitgeverij Moon | mei 2012
Leeftijd: 6+

© IreneK, 21 augustus 2013

In het stadje Solby is de burgemeester, Jernonimus Bergstroom Severijn Olsen (kortweg J.B.), verdwenen en nu heeft Kwast, die akelige loco-burgemeester, het voor het zeggen. Kwast is altijd boos en chagrijnig.

Maar op een dag vist Mitcho de kat een fles uit zee, er zit een briefje in! Het is een briefje van J.B.! Hij schrijft dat hij het Mysterieuze Eiland heeft gevonden. Bij het briefje zit een zaadje dat ze moeten planten. De volgende dag blijkt dat er een megagrote peer uit dat zaadje gegroeid is.

Natuurlijk wil iedereen het fijne ervan weten, de peer wordt beklopt, bevoeld, beluisterd... iedereen vindt de peer reuze interessant behalve loco-burgemeester Kwast. Die eist dat de peer binnen vierentwintig uur weg moet zijn, want anders...

Mitcho, Sebastiaan de olifant, en de professor Glucose besluiten om J.B. te gaan zoeken, maar waar ligt het Mysterieuze Eiland precies? Professor Glucose weet het ook niet helemaal maar hij weet wel  te vertellen dat ze om daar te komen eerst langs de Afschrikwekkende Piraten, de Verschrikkelijke Zeedraak moeten en dan door de Nachtzwarte Zee moeten varen.
Moeten ze dan wel aan zo'n gevaarlijke reis beginnen? Maar Kwast is zo vreselijk, ze móeten J.B. vinden zodat het leven in Solby weer net zo goed en gezellig wordt als voorheen. De megagrote peer wordt omgebouwd tot boot en daar gaan ze, hun grote avontuur tegemoet...

Een lekker fantasievol verhaal, het zit vol met leuke vondsten en wordt nergens echt griezelig ondanks piraten, geesten, de zeedraak en de nachtzwarte zee. Het is gewoon een erg vrolijk, humoristisch geheel geworden. Elke keer denk je nu gaat het vast spannend worden en dan blijkt Jakob Marid Strid weer iets aparts bedacht te hebben zodat het verhaal ineens een heel andere wending krijgt.
De vrij grote afbeeldingen zijn in heldere kleuren gemaakt en het geheel lijkt een mengeling van prenten- en stripboek. Er is veel te bekijken op de prenten, vooral de grappige vondsten en uitvindingen van de professor zijn erg leuk om te zien. Kinderen zullen het boek zeker waarderen.

Jakob Martin Strid (1972) is geboren in Denemarken. Hij begon zijn carriere als cartoonist en brak door bij het grote publiek met een dagelijkse strip in de krant Politiken. Het hoofdpersonage in deze strip was een cartoonversie van Strid zelf met een mininuscuul lichaampje en een groot hoofd vol puntig haar. Zijn talent voor satire leverde hem al snel een positie op als controversieel cartoonist. In de zes kinderboeken die Jakob Martin Strid eerder schreef en illustreerde, laat hij zich vooral van zijn humoristische, maar ook gevoelige kant zien.

Leeftijd: 6+

© Dettie, 20 juli 2013