Guy Campbell

Toon alleen recensies op Leestafel van Guy Campbell in de categorie:
Guy Campbell op internet:

Categorie: Recensies 6-9jr

Het meisjes vakantieboek/Het jongens vakantieboek Het meisjes vakantieboek/Het jongens vakantieboek
vakantieboeken

Als je op vakantie gaat en je hebt jonge kinderen bij je, dan zijn dit soort boeken erg leuk. Ze staan vol met spelletjes, verhaaltjes, quizjes enzovoort. Vanaf een jaar of negen zullen kinderen hier al wel mee overweg kunnen. Alvast een tip: zorg dat je een schaar bij je hebt!

Er is een boek voor de meisjes, waar de spelletjes wat meer gericht zijn op mode en uiterlijk. Ook lijken meisjes socialer te zijn, voor hen zijn er leuke adreskaartjes, waarop vakantiecontacten hun naam en e-mailadres kunnen schrijven. Die kaartjes moeten natuurlijk eerst gekleurd en versierd worden. De verhalen en de vragenspelletjes zijn ook wat meisjesachtiger. Dat is pas goed duidelijk als je ook het jongensvakantieboek bekijkt. Daar is het geheel meer gericht op actie, op auto's, op kamperen. Heel typisch is bijvoorbeeld het volgende.

Zowel de meisjes als de jongens hebben een item over het bouwen van een zandkasteel. Maar bij de meisjes is dat twee pagina's, met een bouwtekening, en er wordt zelfs uitgelegd wat een gracht is. Jongens die weten dat blijkbaar wel, want daar is er slechts één pagina aan besteed, en wordt meer verteld over de uitwerking. De basis zoals die bij de meisjes uitgelegd wordt, wordt hier bekend verondersteld. Nou ja...

Maar dat ontdek je natuurlijk alleen maar als je de twee boeken naast elkaar hebt.  En maakt het wat uit? Kinderen doen toch alleen die dingen die hen aanspreken, meisje of jongen, ze maken zelf wel hun keuze.
De spelletjes blijven tijdloos, vooral die je in de auto onderweg naar het vakantieadres speelt. Dingen spotten en tellen. Wat neem je mee op reis, en wie ben ik. Altijd goed zoiets. En natuurlijk, als kinderen het hele boek doorwerken, dan hebben ze nog wat geleerd ook. Van de quizvragen en de taalfeitjes. Prima dus, om deze boeken mee te nemen op vakantie. Of, als je lekker thuis blijft, een stel vrienden of vriendinnen uit te nodigen die ook nog in de straat rondhangen, en dan gezellig samen de spelletjes te doen!

Het meisjes vakantieboek - Ellen Bailey:
ISBN 9789026128288 Paperback 64 pagina's | Uitgeverij De Fontein | mei 2010

Het jongens vakantieboek - Guy Campbell: