Geronimo Stilton

Toon alleen recensies op Leestafel van Geronimo Stilton in de categorie:
Geronimo Stilton op internet:

Het monster van Frankenstein Het monster van Frankenstein
Klassiekers

In de serie ’Klassiekers, naverteld door Geronimo Stilton’ wordt dit verhaal opnieuw verteld voor de jeugd. Het is al op allerlei manieren verteld, er zijn films van, maar waarschijnlijk wordt door middel van deze serie een nieuwe categorie lezers aangeboord, namelijk kinderen die niet zo heel erg dol zijn op echte verhalende boeken. In de Geronimoseries wordt veel aandacht besteed aan de uitvoering: veel illustraties, veel kleur, ook in de tekst. Deze speelse vorm trekt kinderen aan.
En het verhaal blijft hetzelfde!

In dit boek is er dus net als in het oorspronkelijke verhaal een omlijstend verhaal over de ontdekkingsreiziger Robert Walton, die brieven schrijft aan zijn zus, over de avonturen die hij meemaakt. Hij vaart ergens ten noorden van Rusland, als ze op een ijsschots een eenzame figuur zien: een verdwaalde reiziger hier in het onherbergzame noorden?
Ze nemen hem mee, en verzorgen hem totdat hij in staat is om zijn verhaal te vertellen. Het verhaal dat volgt is het hoofdverhaal, het verhaal van de wetenschapper Victor Frankenstein.
Hij is op zoek naar zijn schepping: het monster dat hij maakte en dat door bliksem een levend wezen werd. Geschrokken over het monsterlijke uiterlijk liet hij het in de steek, maar later probeerde hij het weer op te sporen. Het monster had namelijk al mensen vermoord, en zaaide paniek.  Als hij het vindt, volgt er het verhaal van het monster zelf: hij is in feite een zachtaardig wezen dat zijn kracht niet kent, en voelt zich heel alleen en verlaten. Hij is toch geen monster... hij wil alleen een maatje, een vrouw.

De Geronimo Stiltonboeken zijn een succes, de ‘gewone’ verhalen over de eigenlijk zo bescheiden muis Geronimo, of over zijn zus Thea, die met haar vriendinnen allerlei avonturen beleeft. De series over het land Fantasia slaan al net zo goed aan, maar persoonlijk vind ik deze serie klassiekers dan net iets meer hebben. Het is fantastisch dat de makers van Geronimo op deze manier de kans grijpen om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met de klassieke verhalen. En wie weet lezen ze dan ooit ook nog eens de oorspronkelijke versie.
Zoals het hoort wordt in een nawoord Mary Shelley ten tonele gebracht als de enige echte schrijfster van het verhaal over het Monster van Frankenstein.

ISBN 9789085922827 | Hardcover | 215 pagina's | Uitgeverij De Wakkere Muis | december 2014
Vertaald uit het Italiaans door Dorette Swaans | Leeftijd: 8+