Geeri Bakker

Toon alleen recensies op Leestafel van Geeri Bakker in de categorie:
  Categorie: Recensies 6-9jr

Mette tours France Mette tours France

Als er plaats beschikbaar is in het vliegtuig waar haar moeder als stewardess meevliegt, mag Mette wel eens mee op reis. Ze is al in Peking geweest, en heeft daar Jort ontmoet, een jongen die zich met een prothese moet zien voort te bewegen. Daar heeft hij het moeilijk mee, maar als hij ook in dit vliegtuig zit – ze gaan naar Parijs – en Mette ziet, knapt zijn humeur zienderogen op. Dat meisje brengt leven in de brouwerij!

Dat het dit keer wel een heel akelig avontuur wordt, dat net zo goed verkeerd af had kunnen lopen, dat weet hij gelukkig nog niet, en vrolijk babbelend gaan ze de grote stad bekijken. Mettes moeder heeft vervelende herinneringen aan China en blijft haar dochter op het hart drukken dat ze bij hen moeten blijven, dat ze voorzichtig moeten zijn. Ja, makkelijk praten in een drukke stad als Parijs. Dat gaat dus niet lukken…

Dat Mette al eerder een avontuur beleefd heeft toen ze op reis ging, daar kan de lezer niet omheen. Om de haverklap wordt er een opmerking gemaakt over Peking. Daarnaast vind ik het plot nogal zwak: de niet bepaald goedgezinde mensen in wier handen ze gevallen zijn, laten Jort zijn mobieltje houden en als ze iets zoeken, waarom noemen ze dat voorwerp dan niet? Nu wordt er pagina’s lang omheen gedraaid. Om het verhaal op te rekken hadden er vast wel meer leuke bezienswaardigheden beschreven kunnen worden. De titel is misleidend: Mette komt Parijs niet uit…

Aan de andere kant is het misverstand dat optreedt en de reactie van Jort wel weer goed gevonden.
En, nou ja, het is een boek voor jonge kinderen, ik moet niet zeuren. Zij zullen dit avontuur echt wel leuk vinden. Op heel veel pagina’s vind je ook kadertjes waarin weetjes over Parijs en de Fransen verteld worden: over hun leefgewoontes, over de bezienswaardigheden in de stad, en eentje, heel leuk: terwijl de kinderen zich uit een zeer ongemakkelijk situatie moeten zien te redden en zich bezig houden met een mobieltje, staat er vermeld dat in Parijs gemiddeld twee mensen per dag worden opgenomen in het ziekenhuis omdat ze zijn uitgegleden over hondenpoep…

Leuk leesboekje dus – voor kinderen – met de mogelijkheid ook nog dingen te leren.

ISBN 9789026602573 | Paperback | 128 pagina's | Uitgeverij Callenbach | juli 2012
Leeftijd: 9+

© Marjo, 30 september 2012

Mette tours France Mette tours France

Mette is twaalf jaar en een enorme bofkont. Haar moeder werkt als stewardess bij de KLM en eerder al mocht Mette met haar mee naar China. Daar beleefde ze een groot avontuur met Jort, de zoon van de piloot. Dit keer mag Mette mee naar Parijs. Jort en zijn vader zijn ook weer van de partij.

Het vliegtuig zit vol met televisiemensen die naar Parijs gaan om de finish van de Tour de France te verslaan. Mette mag helpen en de passagiers zijn wel even verbaasd als ze de piepjonge Mette zien rondlopen met een blad vol drankjes! En bij wie hoort Mette met haar donkere huid nu eigenlijk? Mette legt geduldig uit dat ze is geboren in Kenia en daarna bij haar Nederlandse adoptieouders is komen wonen.

In Parijs logeren ze bij een vriendin van haar moeder. Zij heeft een hotel vlakbij het Place du Tetre. Dat is een heel beroemd plein waar schilders samenkomen. Toeristen laten er schilderijen en tekeningen maken. Mette en Jort mogen alvast een kijkje gaan nemen. Er is een man met een lief aapje op het plein maar dan ziet Mette dat het aapje vliegensvlug een portemonnee steelt en naar zijn baasje brengt! Met gebarentaal waarschuwt Mette de Franse eigenaar van de knip en deze stormt woedend op de man en zijn dierenvriendje af. Al snel komt er politie en wordt de man in de boeien geslagen. Ook het aapje moet mee naar het politiebureau. Wat een avontuur!

Dan kijkt Mette nog even rond bij de vele kleedjes die op de grond liggen. Op de kleedjes liggen souvenirs en sieraden uitgestald. Mette ziet een prachtige ketting en pakt het op om het beter te kunnen bekijken. Ineens komt er politie het plein opgestormd, razendsnel rollen de verkopers hun kleedjes met koopwaar op en maken zich vliegensvlug uit de voeten. En daar staat Mette dan, met de ketting nog in haar hand. Haar moeder besluit dat ze de ketting voorlopig maar moeten bewaren. Wie weet komt de verkoper op een andere dag nog terug en dan kan Mette hem alsnog betalen. Wat Mette niet weet is dat de ketting heel speciaal is en dat ze vanaf dat moment door een stel criminelen in de gaten wordt gehouden. Er staat Mette nóg een avontuur te wachten!

Dit boekje is vlot en sympathiek geschreven en Mette en Jort beleven allerlei spannende dingen. Aan de zijkanten van de bladzijden staat regelmatig een kadertje met boeiende informatie. Over de tickets bijvoorbeeld waar Mette en Jort op mogen reizen maar ook informatie over Parijs en Franse gebruiken. Dit boekje is leerzaam op een ongedwongen manier. Ook in het verhaal zelf zijn de nodige wetenswaardigheden verwerkt. Verder is het boekje rijkelijk geïllustreerd met vrolijke afbeeldingen in zwart-wit. Ondanks deze toevoegingen wordt het boek nergens druk of rommelig.

Mette tours France is een heerlijk boek vol avontuur en slechteriken. Het is geschikt voor dappere kinderen maar ook voor kinderen die liever spannende dingen in boeken lezen in plaats van ze zelf te beleven. Mette en Jort zijn twee vrolijke kinderen. Het is onmogelijk om ze niet leuk te vinden. Gaan ze in een volgend avontuur wellicht naar Kenia? Van mij mogen deze twee de hele wereld rondreizen om al hun avonturen met ons te delen.

Leeftijd: 9+

© Annemarie, 03 september 2012