Eva Krap

Toon alleen recensies op Leestafel van Eva Krap in de categorie:
Eva Krap op internet:

Categorie: Recensies 6-9jr

Dappere wezens Dappere wezens

Een dun boekje met vier verhalen getiteld Het donkere bos, Kabouterdorp Vogel, Mark en de mysterieuze buurvrouw en Mirre, de dappere gnoom.

In het eerste verhaal Het donkere bos proberen de dwerg Pipi, de kabouter Loppi, de gnoom Madelief en de elf Regenboog aan hun ouders te bewijzen dat het donkere bos niet eng is. Natuurlijk is het bos wél eng en komen ze allemaal akelige wezens tegen. Toch is het goed geweest want ze leren een lesje over zichzelf.  Een aardig verhaaltje dat net niet spannend genoeg wordt en de les die de vier wezentjes moeten leren, ligt er wat te dik bovenop. Ook de taal is soms wat hoogdravend.

Kabouterdorp Vogel  is het verhaal over een kabouterdorp dat dreigt te verdwijnen door mensen, zij willen daar huizen bouwen. Gelukkig zijn er mensenkinderen die de kabouters waarschuwen en helpen. Ook dit verhaal is wel aardig, het is niet spannend, het kabbelt een beetje voort. De taal is ook niet geweldig en af en toe staan er storende uitspraken in. 'Wees niet getreurd' zegt een kind bijvoorbeeld. Dat is ronduit slecht taalgebruik.

In het verhaal Mark en de mysterieuze buurvrouw ziet Mark op een ochtend dat hij naar school gaat zijn nieuwe buurvrouw in de keuken bezig en hij hoort knallen. Hij gluurt stiekem door haar keukenraam en weet niet wat hij ziet! Ze is vast een heks, denkt hij. Maar die middag belt de buurvrouw aan, ze heeft hem zien gluren, hij mag wel komen kijken wat ze aan het doen is. Mark twijfelt, zo direct tovert ze hem om in een pad...
Dit verhaal is wel boeiend, zelfs een beetje leerzaam. Wel jammer dat deze keer weer een opmerking gemaakt wordt die niet helemaal klopt. Mogelijk valt het een kind niet op maar mij wel.

Het laatste verhaal Mirre, de dappere gnoom  is wel heel erg leuk, het is een echt sprookje mét een happy end zoals bij sprookjes hoort. De wijze les ontbreekt ook niet maar die is in dit verhaal niet storend. Als alle verhalen in dit boekje zo geschreven waren dan was dat mooi geweest maar helaas is dat niet zo.

Het is erg jammer dat er zo weinig aandacht aan de taal en uitvoering geschonken is. Ook al is het boekje niet duur dan nog is de uitvoering wel heel simpel. Het zeer dunne boekje is een slappe paperback en in het boekje staat geen enkel plaatje. De trailer van dit boek is dan ook erg misleidend, daarin zie je grappige figuurtjes in kleur verschijnen waardoor het lijkt alsof deze ook in het boek te zien zijn. Niet dus, het boekje bestaat enkel uit tekst, het is een erg onaantrekkelijke woordenbrei om te zien.
Op het laatste verhaal na zal het boekje kinderen zowelqua uiterlijk als inhoud niet aanspreken.

ISBN 9789462170308 | Paperback | 55 pagina's | Clustereffect | februari 2013

© Dettie, 28 juni 2013