Elsbeth de Jager

Toon alleen recensies op Leestafel van Elsbeth de Jager in de categorie:
Elsbeth de Jager op internet:

Jamil en Jamila 3: De reis Jamil en Jamila 3: De reis

Jamil en Jamila zijn twee vluchtelingenkinderen die intussen dikke vrienden zijn geworden. Ze helpen elkaar en zijn bijna steeds samen. In dit derde deel komt daar verandering in. Ze woonden tot nu toe in een vluchtelingenkamp aan de Syrische grens, in omstandigheden die er eigenlijk niet mee door kunnen. Het is er koud en nat, er is veel modder, en ze bibberen wat af in hun kleine tentjes. Eigenlijk willen ze maar een ding, net als de andere vluchtelingen: naar huis, naar Aleppo. Maar dat kan niet, alles is daar plat gebombardeerd.

Het zusje van Jamil is ziek, en ze wordt steeds zieker in deze omstandigheden. Als iemand aanbiedt haar mee te nemen naar Duitsland waar ze geholpen kan worden, wordt besloten dat Jamil meegaat. Samen met Karim sluiten ze zich aan bij een groep die door een smokkelaar over de grens naar Turkije gebracht zal worden. Eenmaal daar leveren ze zich opnieuw over aan een smokkelaar om naar Griekenland overgezet te worden in een krakkemikkig bootje. Zij hebben geluk: ze mogen door naar Duitsland. Vele anderen blijven in erbarmelijke omstandigheden in de kampen achter.
Jamil heeft nog meer geluk: hij treft Jamila! Ook zij is met haar familie onderweg naar Duitsland!

Het verhaal heeft een romantisch avontuurlijk tintje, en dat komt grotendeels omdat het gewoon onmogelijk is om duidelijk te maken in wat voor omstandigheden een reis als deze gemaakt moet worden. Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten doen, het is nu eenmaal zo dat alle ellende van een ander pas begrepen wordt als je zelf zoiets hebt meegemaakt. En geloof me: het kan veel erger zijn dan hier beschreven wordt.

Niettemin doen Elsbeth de Jager & Esther van der Ham een goede poging. De tekeningen zijn kinderlijk, passen prima bij de verhalen, die overigens naar ware gebeurtenissen zijn opgetekend. De makers van dit boekje hebben de kampen met eigen ogen gezien.
Het zijn dan ook boekjes die heel goed ingezet kunnen worden om kinderen te helpen bij het verwerken van hun trauma’s die ze opgelopen kunnen hebben tijdens de reis naar hier. En natuurlijk ook in de kampen daar.

Voor ieder hier in Nederland verkocht boekje krijgt een school in het kamp ook een exemplaar. In het Arabisch vertaald.
Net als in de andere delen staat er achter in het boek allerlei informatie. Recepten, het cyrillische alfabet, tips voor onderweg, bijvoorbeeld hoe je warm kunt blijven.

ISBN 9789491886430 | Hardcover | 84 pagina's | Droomvallei Uitgeverij | juni 2016