David Walliams

Toon alleen recensies op Leestafel van David Walliams in de categorie:

Oma Boef Oma Boef

Elke vrijdagavond wordt Ben bij zijn oma gedumpt en pas op zaterdagmorgen wordt hij weer opgehaald. Vrijdagavond is het “avondje uit” van zijn ouders, dan  gaan ze bijvoorbeeld naar de film of uit eten. Ben vindt het heel erg saai bij zijn oma. Zijn oma wil altijd maar scrabble spelen en Ben moet heel vroeg naar bed. En dan die geur! Bij oma ruikt alles naar koolsoep, inclusief oma zelf. Oma maakt alleen maar gerechten met kool en alles smaakt even walgelijk. En door het louter eten van kool laat oma bij elke stap die ze zet een windje. Tot overmaat van ramp heeft oma geen tv, die is al jaren kapot. Het is heel stil in het huis van oma, op het geluid van windjes en een piepend hoorapparaat na.

De ouders van Ben zijn verslaafd aan dansprogramma’s op tv. Het liefst kijken ze naar Dansen met de sterren. Hun grootste wens is dat Ben een ballroomdanser wordt maar Ben zelf wil liever loodgieter worden. In het winkeltje van Raj – een bekend figuur in de kinderboeken van David Walliams – koopt hij stiekem vaktijdschriften voor loodgieters.

Op een avond houdt Ben het niet meer uit bij zijn oma. Hij verveelt zich enorm en belt stiekem zijn ouders op. Hij smeekt zijn vader en moeder om hem op te komen halen maar ze zijn niet te vermurwen. De volgende ochtend ziet oma er een beetje verdrietig uit. Ze heeft het telefoongesprek toch niet gehoord?

Als Ben weer eens bij oma is, laat ze hem alleen in de keuken. Ben grijpt zijn kans en probeert een koekje uit het geheime koekjesblik van oma te bemachtigen. Maar wat is dat? Er zitten geen koekjes in het blik maar juwelen! Heel veel juwelen. Ineens is Ben heel nieuwsgierig. Hoe komt oma aan zoveel peperdure sieraden? Eenmaal thuis besluit hij zijn oma te gaan bespieden en dan doet Ben een wonderbaarlijke ontdekking: oma staat op het punt een juwelierszaak te overvallen! Wanneer oma beseft dat ze betrapt is komt het hoge woord eruit: oma is een boef! Ben mag het aan niemand vertellen.

Vanaf dat moment gaat Ben maar al te graag bij oma op visite. Ze vertelt hem honderduit over alle gevaarlijke avonturen die ze als boef heeft meegemaakt. Ben hangt aan haar lippen. Oma heeft bijna alle dure juwelen ter wereld gestolen maar een aantal heel beroemde exemplaren liggen nog altijd veilig achter dik glas. Onbereikbaar voor oma en Ben. Of toch niet?

Oma Boef is opnieuw een heerlijk verhaal van David Walliams. Het staat bol van de fantasie maar is wat meer ingetogen dan zijn eerste boeken. Alles is wat meer in balans en ik denk dat David Walliams zijn draai als kinderboekenschrijver nu echt gevonden heeft. De auteur richt zich vaak rechtstreeks tot de lezer wat het verhaal een heel persoonlijk tintje geeft. De zwart-wit illustraties van Tony Ross vullen het verhaal goed aan.

Ook dit keer zit er een waardevolle boodschap in het boek verborgen: wees lief voor oude mensen. Ze zijn soms erg eenzaam en stellen je gezelschap op prijs. Ook maakt de auteur op humoristische en liefdevolle wijze duidelijk dat ouders hun dromen niet aan hun kinderen moeten opdringen. Oma Boef is een verrukkelijk, sympathiek, grappig, verdrietig en hartverwarmend verhaal. Ik ben fan van David Walliams!

ISBN 9789044820645  | Hardcover | 203 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2013
Vertaald door Roger Vanbrabant | Leeftijd: 8+

© Annemarie, 22 september 2013