Toon alleen recensies op Leestafel van Catherine Louis in de categorie:
Catherine Louis op internet:

Categorie: Recensies 6-9jr

De reis van Liu De reis van Liu

tekst: Catherine Louis
kalligrafieën van Feng Xiao Min

Catherine Louis kwam op het idee voor dit boek toen ze een jong Chinees meisje samen met haar dochters zag spelen. Zij kwam uit Peking en sprak geen woord Frans. Door Chinese karakters te tekenen kon zij toch dingen duidelijk maken aan haar dochters. Wat een geluk voor ons dat ze dit Chinese meisje zag want anders was dit unieke boek er nooit gekomen.

Het is het verhaal over Lui. Zij droomde die nacht over haar grootvader:

Hij spreekt tegen mij, zijn lippen
vormen mijn naam: Liu
Maar ik hoor niet wat hij zegt.

Als Liu wakker wordt besluit ze naar grootvader te gaan. Hij woont achter de bergen. Het is nog nacht en een ster wijst haar de weg.
Na enkele uren ziet ze een jongetje die haar vertelt dat ze de rivier moet volgen. Hij geeft haar een stok. Die stok geeft later aan welke richting ze op moet gaan. En zo komt Liu allemaal mensen en dieren tegen die haar de weg naar grootvader wijzen. Eindelijk ziet ze zijn huis. Grootvader wist dat ze zou komen en is blij dat Liu er is. Hij wil dat zij over haar reis vertelt, niet met woorden maar met beelden. Ze tekent het jongetje, de stok, de bergen...

Het verhaal zelf is al erg prettig om te lezen. Maar wat het boek zo apart maakt zijn de bijna betoverende illustraties erbij. - Het zijn linosnedes waarbij voor de achtergronden gekleurd papier gebruikt is. - Op elke 2 pagina's staat een grote afbeelding waarop de avonturen van Liu uitgebeeld zijn. Je ziet haar bijvoorbeeld door het bos en langs rijstvelden lopen, je ziet haar voor de bergen staan en aankomen bij grootvader, die een afbeelding uit het boek aan het schilderen is!
Naast de grote afbeeldingen staan kleinere. Elke keer zijn uit de tekst woorden gehaald en deze zijn 3 maal uitgebeeld. Als eerste is het woord, bijvoorbeeld de maan, als tekening weergegeven. Op de tweede afbeelding is het woord in het oude Chinese karakterschrift te zien en de derde stelt het woord in het moderne Chinese karakterschrift voor. De woorden die uitgebeeld worden, staan in de tekst in het rood afgedrukt.
Ook deze kleine illustraties zijn linosnedes die eveneens met heel vriendelijke, warme tinten ingekleurd zijn. Elke bladzijde is een verrassing.

Achterin het boek zit een poster met alle kleine afbeeldingen. Je kunt deze bijvoorbeeld uitknippen en bij bijvoorbeeld de afbeelding van de mond, het oude en nieuwe karakterteken zoeken. De schrijfster geeft ook nog enkele tips wat je kunt doen met de plaatjes. Je kunt natuurlijk met de plaatjes ook zelf een verhaal maken.

Van dezelfde schrijfster is ook het prachtige klein Chinees woordenboek uitgeven. Beide boeken zijn echt uniek en kinderen zullen zowel het verhaal als de afbeeldingen prachtig vinden.

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789051161496 | Hardcover | 36 pagina's | tutti | november 2009