Caroline Selmes

Toon alleen recensies op Leestafel van Caroline Selmes in de categorie:
Caroline Selmes op internet:
  Categorie: Recensies 6-9jr

Mijn wereld Mijn wereld
Doolhof zoekboek

Als kind was ik al een echte boekenwurm. Vol enthousiasme verslond ik het ene avontuur na het andere. Naast mijn “gewone” boeken was ik ook dol op mijn boek met zoekplaten. Ik vond het heerlijk me op de pagina’s vol bijzondere afbeeldingen te storten en elke keer weer wat anders te ontdekken. Toen ik het Doolhof zoekboek: Mijn wereld onder ogen kreeg, was ik dan ook meteen enthousiast.

Wat meteen bevalt is het formaat van het boek. De bladzijdes zijn ongeveer 33,5 cm lang en 25 cm breed, waardoor de zoekplaten mooi groot zijn afgebeeld. De bladzijdes zijn van een stevig soort karton zodat het boek niet meteen sneuvelt als kinderen het zelf tevoorschijn halen. De hoekjes van de bladzijdes zullen na verloop van tijd wat slijtage kunnen gaan vertonen maar ik heb er alle vertrouwen in dat de rest van het boek lange tijd mooi zal blijven.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk de inhoud. Het boek bestaat uit 15 doolhoven die elk twee bladzijdes in beslag nemen. Elk doolhof bevindt zich in een ander deel van de wereld. Allereerst is het amazonewoud afgebeeld. Daarna volgen Japan, Cappadocië, Madagaskar, de Mexicaanse woestijn, de Ha Longbaai, de Afrikaanse savanne, het Groot Barrièrerif, Machu Picchu, China, IJsland, Bryce Canyon, de Himalaya, De Grote Meren en Noorwegen.

Elk doolhof begint met een korte uitleg van het gebied en de dingen die je onderweg tegen zult komen. Dit staat bijvoorbeeld bij Machu Picchu:

“Op naar Peru! In het westen van het Andesgebergte op 2438 meter hoogte, was deze Incastad in de 15e eeuw een heilige plaats. Vertrouw de spugende lama’s niet en vermijd de gevaarlijke zwarte weduwe. Je zal geen tijd hebben om naar de muzikanten te luisteren maar bewonder zeker de groene gaai bij aankomst!”

Het doolhof begint heel logisch bij het bordje “Start” en eindigt bij het bordje “Aankomst”. Uiteraard is het de bedoeling dat je het doolhof doorkruist. Bij het eindpunt staat steeds een extra opdracht waarvan de oplossing op de zoekplaat te vinden is. Bij IJsland staat bijvoorbeeld het volgende: “Proficiat! Hoeveel vissen gaan alle papegaaiduikers samen opeten?”

De teksten zijn voor zesjarigen soms wat aan de moeilijke kant, ook omdat het in het Vlaams is geschreven, maar de moeilijkheidsgraad van de zoekplaten past goed bij deze leeftijd. Achterin staan alle oplossingen vermeld op kleine versies van de zoekplaten. Een heldere lijn geeft de route door het doolhof aan en de oplossingen van de extra zoekopdrachten zijn omcirkeld.

Ik heb genoten van de prachtige, kleurrijke prenten waarop van alles te zien valt. Spelenderwijs leren kinderen allerlei leuke wetenswaardigheden over een aantal bijzondere gebieden en landen. Zo zie je in Japan kersenbloesem, Koi en sumoworstelaars en in Cappadocië de beroemde luchtballonnen. De enige overeenkomst tussen de doolhoven is de tekenstijl van illustratrice Caroline Selmes. Verder is elk doolhof uniek. Op de website van Caroline Selmes kun je zien hoe prachtig dit boek in elkaar zit.

Doolhof zoekboek: Mijn wereld biedt een vrolijke en speelse manier om kinderen kennis te laten maken met de grote diversiteit van onze planeet. Wat bij betreft is dit fraaie boek dan ook een absolute aanrader.

ISBN 9789461317049 | Hardcover | 38 pagina's | Van Halewyck | augustus 2017
Leeftijd: 6+

© Annemarie, 16 januari 2018