Benjamin Lacombe

Toon alleen recensies op Leestafel van Benjamin Lacombe in de categorie:

Verliefde vlinders Verliefde vlinders

Benjamin Lacombe is vooral bekend om de prachtige illustraties in zijn boeken en dit boek is daarop geen uitzondering. Al bij het openslaan van het boek kom je gelijk in de juiste sfeer. We zien door een cirkelvormig opengewerkt schutblad de warme gloed van een lampion met enkele vlinders daaromheen dansend.

Die lampion hangt in Japan en wel in het ouderlijk huis van de veertienjarige Naoko waar ze op dat moment van haar vader te horen krijgt dat ze naar Kyoto moet vertrekken. Ze zal daar de traditionele opleiding moeten volgen om een fatsoenlijke jongedame te worden. Dat is wel het laatste wat Naoko wil, ze wil niet leren hoe ze sierlijk thee moet inschenken en hoe en wanneer ze moet praten, opstaan, zitten, lachen enz.. Ze wil haiku's schrijven, literatuur studeren.
En dan krijgt ze een idee. Ze betrekt de met haar meereizende trouwe dienstbode Suzuki in haar plan en deze helpt haar verder. Suzuki beseft namelijk dat Naoko ongelukkig zal worden als ze de wensen van haar vader opvolgt. En zo komt het dat Naoko in Tokyo voortaan door het leven gaat als man. Maar dan ontmoet ze de vriendelijke, intelligente zestienjarige Kamo... De rest laat zich raden.
Helaas is er geen happy end. Het verhaal zelf is namelijk een Japanse variant op het verhaal over De twee koningskinderen.

In de tekst zitten wel enkele grappige opmerkingen zoals toen 'Naoko nog maar drie lychees hoog was', maar de ondertoon is, zoals in bijna al Lacombe's boeken, melancholiek, weemoedig, licht tragisch. Het verhaal zelf is een beetje dun, maar de ongelooflijk mooie prenten maken alles goed. Deze zijn namelijk van een adembenemende schoonheid dankzij de gebruikte kleuren en de bijzondere techniek die Lacombe tot in zijn vingertoppen beheerst. Hij kan trefzeker elk denkbare sfeer schetsen. Bij het afscheid tussen Suzuki en Naoko bijvoorbeeld, is de droefenis bijna voelbaar maar ook het latere plezier van Naoko en Kamo evenals de tragiek van het verhaal stralen van de pagina's af.

De boeken van Lacombe zijn in mijn ogen collector's items vanwege de vakmanschap van de afbeeldingen en de fraaie, kleurrijke uitvoering van de boeken zelf.  Het is elke keer opnieuw een groot plezier om deze boeken te mogen lezen en bekijken.

- Helaas is nergens een inkijkexemplaar te vinden op het wereldwijde net. -

ISBN 9789044825718 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2015
Formaat 27 x 38 cm Vertaald door Pierre Winters. NUR 274 | Leeftijd: 6-100 jaar