Andy Griffiths

Toon alleen recensies op Leestafel van Andy Griffiths in de categorie:
  Categorie: Recensies 6-9jr

De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen

& Terry Denton

De hoofdrolspelers in dit verhaal beginnen met zich voor te stellen. Andy begint met zichzelf - niet zo netjes - en stelt dan zijn vriend Terry voor.  Ze wonen in een boom, vertelt hij, maar wel een heel bijzondere boom: eentje die plaats biedt aan een boomhut met dertien verdiepingen. Als hij vertelt wat er allemaal in die boomhut aanwezig is, dan is het niet eens zo vreemd als verderop blijkt dat ze zelf niet eens meer weten wat allemaal! Een groenteverdamper, een bowlingbaan, een aquarium met mensetende haaien, een slingerliaan, en nog veel meer! Maar: om die boomhut te kunnen onderhouden moet er wel brood op de plank: ze moeten een boek schrijven, de uitgever waarschuwt hen dart de uiterste inlevertermijn al verlopen is. Oei, oei, wat nu?

Ze doen hun best, maar ja, als de postbode dat pakketje komt brengen dat Terry besteld heeft, gebeuren al allerlei fantastische dingen. In en boomhut als de hunne willen ze echt geen invasie van zeeapen... of gewone apen!
Hoe krijg je het verzonnen… of gebeurt het echt? In ieder geval gaan ze in hun boek vertellen  - eh, tekenen! - wat hen allemaal overkomt in die fantastische boomhut.

Dit boek dateert van 2013 en intussen is de boomhut al flink gegroeid, maar om kennis te maken met deze serie heb ik het eerste boek gelezen. Nou ja, gelezen… de helft van het boek bestaat uit tekeningen. Gelezen en bekeken dus.

Dit soort boeken lijkt makkelijk, dus voor kinderen die minder goed lezen, maar dat is onterecht. Het zijn wel boeken voor kinderen die minder gráág lezen, maar een behoorlijk leesniveau is wel vereist. Anders blijft het bij plaatjes kijken.

De hoofdpersonen in het verhaal heten Andy en Terry. Toevallig! En Andy is de verteller en schrijver, terwijl Terry tekent. Zouden jonge lezers dat opmerken? Nou ja, maakt voor hen ook niet uit, ze zullen waarschijnlijk veel lol hebben in dit boek. Het zijn knotsgekke verhalen, over een kat die een kanarie wordt, en over zeeapen en zeemeerminnen. En over een supervinger. Op sommige pagina’s staat nauwelijks tekst, terwijl er heel veel pagina’s zijn met tekeningen. Met dit soort series hoop ik altijd dat kinderen door de tekeningen verleid worden om ook te tekst te lezen: dan is het boek alsnog geslaagd!

ISBN 9789401409322 | Hardcover | 248 pagina's | Uitgeverij Lannoo | juni 2013
Vertaald uit het Engels door Edward van de Vendel | Leeftijd vanaf 9 jaar

© Marjo, 17 november 2016