Taro Gomi

Toon alleen recensies op Leestafel van Taro Gomi in de categorie:
Taro Gomi op internet:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Het grote reken/tekenboek Het grote reken/tekenboek

Met dit boek kun je kinderen op een speelse manier leren rekenen.
Het begint met de cijfers 1 tot en met 10. Op elke bladzijde krijgt één cijfer de aandacht, bijv. bij het  cijfer 1 zie je op de  rechterpagina een beker en een bord met een vorkje. Op de linkerpagina staat; 1 teken 1 stukje taart. Bij vier zie je rechts een tafel met een vaas met vier bloemen erin. Links staat; 4 teken 4 stoelen rond de tafel.

Na deze opdrachtjes kunnen kinderen leren wat je met een cijfer kunt aangeven. Bijv. rechts zie je een breedgeschouderde rugbyspeler getekend, links staat 6 is het nummer van deze sportman. Schrijf een 6 op zijn shirt. Of... rechts een klok die negen uur aangeeft echter zonder het cijfer negen, wel acht en tien. Links staat 9 uur! Zet het cijfer 9 op de juiste plek in de klok. 9 uur 's avonds is best wel laat! Ga maar snel slapen.

Verderop in het boek zie je cijfers gemaakt van ijzerdraad, paperclips, touw etc. Een kind kan kiezen van welk materiaal zij een cijfer wil maken. Daarna kunnen kinderen zelf cijfers invullen, bijvoorbeeld op een trein bestaande uit vijf wagons. Het cijfer twee is al ingevuld. De opdrachtjes worden steeds een klein stapje moeilijker. Bij een veld met getekende bloemen wordt gevraagd 4 bloemen rood te kleuren en 8 bloemen geel. Nog verder in het boek staat een heel leuke opdracht voor de kinderen denk ik.

Help de juf en kijk de toets voor haar na. Een goed antwoord krijgt een krul, een fout antwoord een kruis. Iedere krul is 10 punten waard. Daaronder staan sommetjes met goede en foute antwoorden zoals:

1 + 2 = 3
3 + 4 = 8
5 + 9 = 14
6 + 10 = 19
enz.

Er staan tekeningen van dingen in die je kunt kopen zoals een fiets, een fototoestel, een bal etc. Daarbij staan prijzen vermeld zodat kinderen ook leren dat cijfers daar ook voor kunnen dienen. Daarna volgen sommetjes met voorwerpen die geprijst zijn. Een reep voor Euro 1,20 of een ijsje voor 2 euro. Bij elkaar acht artikelen. Kinderen kunnen dan bijvoorbeeld uitrekenen wat ze moeten betalen als ze alles willen kopen of wat ze kunnen kopen als ze vier euro bij zich hebben.

Natuurlijk staan er klokken in het boek en helemaal op het eind staan o.a. puntjes met cijfers die je moet verbinden met een lijn zodat er een tekening tevoorschijn komt en gekke krokodillen met een groot nummer zoals 1205 en 2051. Kinderen moeten dat getal hardop zeggen.

De tekeningen in dit boek zijn eenvoudig en in zwart-wit. Het lijkt alsof ze met houtskool of wasco gemaakt zijn. Het papier heeft qua uiterlijk veel weg van kladblokpapier maar is gladder. Het boek heeft een goed formaat om lekker in te kunnen tekenen en kleuren en is soepel genoeg om makkelijk fotokopieën uit te maken zodat meerdere kinderen tegelijk bezig kunnen zijn. Maar het leukste is natuurlijk ieder zijn eigen reken/tekenboek. Een mooi en leerzaam boek.

ISBN 9789046806661 | Paperback | 276 pagina's | Nieuw Amsterdam | april 2010
Vertaling Michelle Smit/Nieuw Amsterdam Uitgevers | Leeftijd: 6+

© Dettie, 17 april 2010