Suzette Boyer

Toon alleen recensies op Leestafel van Suzette Boyer in de categorie:

Kerstklaas Kerstklaas

Je vraagt je altijd af hoe verzinnen die schrijvers het, hoe komen ze op het idee! Dit is ook weer zo'n fantasievol verhaal.

Over precies zeven dagen vertrekt het Grote Schip van Sinterklaas boordevol cadeautjes en heerlijk snoepgoed vanuit Spanje. De Sint verheugt zich erop om net als ieder jaar zijn verjaardag met alle kinderen te vieren. Om goed te weten wie er een cadeautje verdient, bestudeert hij iedere dag het Grote Rode Boek. Ook de Zwarte Pieten zijn al wekenlang druk in de weer en tellen enthousiast de dagen af naar het vertrek.

Die avond is het feest omdat alle cadeautjes in het ruim van het schip  zitten. De Uitkijkpiet en de Verrekijkpiet zien het prachtige vuurwerk vanaf de beste plaats... het kraaiennest van het schip. Uitkijkpiet maakt zich zorgen om de Sint, die is een beetje verdrietig heeft hij gehoord.

En dan gebeurt het... De twee Pieten vinden een man aan boord van het schip en die is bewusteloos. Ze brengen de man snel naar de Verpleegpiet en die verzorgt hem zo goed als hij kan. Als de arme man bijkomt blijkt dat hij niet meer weet wie hij is, hij is zijn geheugen kwijt. Toch hebben Uitkijkpiet, Verrekijkpiet en de Verpleegpiet de man herkent maar ze hebben zo hun redenen om dat  niet aan Sinterklaas te vertellen. Als de man  opgeknapt is dan blijkt dat Sinterklaas het heel gezellig vindt dat de gast er is. Hij heeft veel plezier met hem, de man maakt de Sint aan het lachen. Uitkijkpiet is daar heel blij om, hij moet iets verzinnen zodat de man altijd kan blijven en de Sint niet meer verdrietig kan worden.
Gelukkig voor iedereen loopt het toch heel anders dan Uitkijkpiet bedacht had...

Het is echt een heel leuk verhaal. En soms zijn er grappige dingen in de tekst zoals toen de Uitkijkpiet en Verrekijkpiet de man naar de ziekenboeg brachten. "Ze waren nu binnen in het grote landhuis. Voetje voor voetje liepen ze de lange gang naar de ziekenboeg, die aan het eind lag. Hier werden de Pieten verzorgd als ze de Spaanse pikkels of roetuitslag hadden." Of als de Sint niet kan slapen dan neemt hij een glaasje... bisschopswijn. Sint heeft een zonnemijter en taaitaai-ijs en zo zijn er allemaal kleine grapjes.
Maar het gaat natuurlijk om het verhaal en dat is erg origineel. Veel meer erover vertellen kan niet omdat anders het verhaal verraden wordt.

In het boek staan overigens enorm leuke en zwierige afbeeldingen in kleur, gemaakt door Jolanda van der Burgt. Ze zijn het bekijken meer dan waard. Het boek zelf is prachtig verzorgd (gebonden). De letters hebben een goede afmeting, niet te klein en te groot. De bladspiegel is prettig en het papier is niet te dun. Kortom, een mooi, grappig  en apart voorleesboek (of om zelf te lezen).

ISBN 9789044814132 | Hardcover | 80 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2010
Leeftijd: 4+

© Dettie, 21 november 2010